Pressmeddelande: Sent ska syndaren vakna

Under många år har Vänsterpartiet Lidingö jobbat för en avgiftssänkning i musikskolan på Lidingö. Nu har den styrande majoriteten i kommunen tillsammans med socialdemokraterna beslutat avisera en sänkning på 650 kronor per termin.
– Självklart är vi glada att majoriteten tagit sitt förnuft till fånga, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö.

Vänsterpartiet Lidingö har under många år drivit frågan om avgiftssänkning i musikskolan på Lidingö.
– Vi är naturligtvis glada över att det äntligen gått upp ett ljus för de blå partierna i stadshuset. Jag kan bara konstatera att den styrande trojkan samman med socialdemokraterna genomfört en förvånansvärt vänsterpartistisk politik, säger Sven-Erik Wånell, mångårig ledamot av kommunfullmäktige och kommunstyrelsen på Lidingö och nu ledamot av Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp.

På vänsterpartiets partikongress i januari 2012 i Uppsala beslutades att vänsterpartiet skulle jobba för en avgiftsfri kultur- och musikskola i hela landet.
– Sent ska syndaren vakna. Vi tackar och bockar men är lite förvånade över den sena tidpunkten. Kommunens politiska majoritet har ju faktiskt försvarat denna kultursegregation under ett stort antal år nu, säger Jonas Lundgren, ledamot av Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp, och tillägger att vänsterpartiet alltjämt kommer att jobba för en avgiftsfri musikskola på Lidingö på sikt, fram tills dess kommer partiet arbeta för ytterligare avgiftssänkningar.

Presskontakt:
Jonas Lundgren, presstalesperson