Ett svek mot Lidingös unga att det inte går att söka till Gångsätra!

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Lidingö den 25/10-2012

Frågan om Gångsätra Gymnasium har skapat stor folkopinion på Lidingö. Tusentals Lidingöbor har engagerat sig för att Gångsätra ska vara kvar.
– I vänsterpartiets budgetförslag för 2013 finns en buffert för skolkapacitet i framtiden. Denna buffert är tänkt att täcka kostnaden för det tillfälliga lokalöverskottet som skapar Gångsätras underskott. Vår övertygelse är att det förslag Vänsterpartiet lägger fram är den bästa lösningen för att behålla Gångsätra och ha kvar skolkapacitet på Lidingö för den befolkningsökning som framgår av stadens befolkningsprognos för åren fram till 2020, och den ökning som kommer därefter enligt stadens förslag till översiktsplan, säger Sven-Erik Wånell från Vänsterpartiets kommunpolitiska grupp.

Vänsterpartiet var det första partiet att ta ställning för Gångsätra och att skolan skulle få vara kvar. Därför upprörs partiet över att det inte går att söka gymnasial utbildning på Gångsätra inför läsåret 2013/2014.
– Vi anser att detta är ett svek mot Lidingös invånare. Det är helt orimligt att det inte går att söka till Gångsätra nästa läsår. Det är ett svek mot elever och föräldrar och ett svek mot Lidingös framtid, säger Jonas Lundgren från Vänsterpartiets kommunpolitiska grupp.
Presskontakt:
Jonas Lundgren, presstalesperson för Vänsterpartiet Lidingö