Sänkt avgift i musikskolan är billigare än att spränga tunnlar

annons 2 musikskolan

Lidingö har Sveriges högsta avgifter i musikskolan enligt Sveriges- musik och kulturskolor (SMOK). Ibland försvaras det av folkpartister och moderater med att vi i kommunen har en av Sveriges lägsta kommunalskatter. Men ekvationen går inte ihop. Det finns ingen logik i varför en låg kommunalskatt skulle göra det mer okej att exkludera människor från kulturlivet.

Musikskolan är en av de verksamheter i kommunen som syftar till att göra barn och unga mer intresserade av och mer benägna att ta till sig kultur och dessutom lära dem musicera själva. Vi har en utmärkt lärarkår inom den kommunala musikskolan i kommunen, vårt stora problem är att vi inte tar den tillvara fullt ut genom att göra det billigare och lättare att börja spela ett instrument.

Hur har vi då råd att finansiera en avgiftssänkning i musikskolan? Det är enkelt. Vi vill inte spränga en tunnel för att underlätta bilismen så som Folkpartiet, Moderaterna och Kristdemokraterna vill, inte heller vill vi ha planskilda korsningar i Skärsätra och Högberga. Vi vill göra förbättringar av den befintliga vägen. Eftersom vi vill det så drar vi inte iväg lika mycket pengar som de andra partierna på att underlätta biltrafiken. Det nya avtalet med Stockholms Läns Landsting gör dessutom att vi faktiskt kan åka kollektivt i större utsträckning än förut. Här finns pengar som de andra partierna vill lägga på vägen. De pengarna kan användas bättre. Kultur är livsluft och den livsluften ska inte förnekas dem som inte har råd, den ska vara tillgänglig för alla.