UTFÖRSÄLJNINGARNA SLÅR MOT LIDINGÖS UNGA!

Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö och Jonas Lundgren, talesperson i Kultur- och ungdomsfrågor, går gemensamt till storms mot den vettlösa utförsäljningspolitiken som i huvudsak drabbar ungdomarna i Lidingö.

Lidingöhem kommer nu att sälja ut en stor del av sitt redan lilla bostadsbestånd. 525 bostäder kommer att återstå, enligt Lidingö Tidning 30/10-2009. Vänsterpartiets representant i kommunfullmäktige (måndagen den 19/10-2009), Birgitta Ehlin lade under förra mötet i fullmäktige fram en motion för att utöka bostadsbeståndet för Lidingöhem. Bakgrunden är att det i Lidingö Stad inte finns bostäder för unga. Unga har inte råd att köpa bostadsrätter. Unga har inte råd att köpa fastigheter så som villor.
–         Unga behöver hyresrätter och Lidingö behöver ungdomar. Detta är en direkt spark mot Lidingös ungdomar men även mot de boende i Högsätra som kommer att tvingas att köpa sina lägenheter för att kunna se sig som långsiktigt boende i Högsätra, säger Jonas Lundgren, Kultur- och ungdomspolitisk talesperson, Vänsterpartiet Lidingö.

Vi i Vänsterpartiet anser att ungdomar är Lidingös framtid och vi vet att ungdomars ekonomi idag är väldigt begränsad. Lidingös ungdomar kommer inte att ha råd att köpa egna bostadsrätter. Det visar sig också att detta varit möjligt eftersom kommunfulllmäktige inte har gjort några tillägg angående utförsäljningar i ägardirektiven för företaget. Detta är precis vad Vänsterpartiet har krävt ska göras, och precis vad Birgitta Ehlin krävt i sin motion till kommunfullmäktige.
–         Lidingö kommer inom kort att vara en segregerad kommun där endast äldre och mer välbeställda personer har råd att leva, säger Ida Luther Näsholm, ordförande, Vänsterpartiet Lidingö, och tillägger att Lidingöhems förfarande är ansvarslöst och kortsiktigt bra för kommunens ekonomi men på längre sikt är ett stort misstag.