Stor demokratimanifestation på Lidingö

Under dagen samlades ett 80tal personer utanför Honduras ambassad på Lidingö. Syftet var att manifestera solidaritet med det hondjuriska folket som under natten till dags dato utsattes för en militärkupp. Presidenten försattes i landsflykt. Demonstranterna krävde att presidenten skulle återinstalleras på sitt ämbete och att demokratiska principer ska upprätthållas i Honduras. På demonstrationen som skedde med kort varsel men ändå fick stor uppslutning närvarade representanter från bland annat Hands Off Venezuela, Svensk-Kubanska Föreningen och Vänsterpartiet. Tal hölls bland annat av Vänsterpartiet Storstockholms ordförande John Hörnqvist och dokumentärfilmaren Maj Wechselmann. Utanför ambassaden anslöt sig också Honduras ambassadöriska till demonstrationen. Hon stödde av hela sitt hjärta den nyss påbörjade demokratikampen för att återinsätta den demokratiskt valda regeringen i Honduras. Från Vänsterpartiet Lidingö närvarade också ett par medlemmar. En av dem var Jonas Lundgren som säger såhär efter demonstrationen:

–                                              Att vi med så kort varsel har samlat ihop såhär mycket människor visar att solidariteten med det hondjuriska folket är stark även i Sverige. Jag hoppas på ett snabbt avslut på denhär affären och att Manuel Zelayas frånvaro inte blir allt för lång.

Jonas Lundgren tillägger också att han hoppas att en väpnad konflikt kan undvikas då president Hugo Chavés satt sina trupper i beredskap för att om nödvändigt med vapenmakt återföra demokratin till Honduras.

–                                              Det enda som är klart i dagsläget är att denhär kuppen är allt annat än folkligt förankrad, säger en av demonstranterna till Vänsterpartiet Lidingö.