Lokalt

(V) säger Nej till förlängd överenskommelse om bantat kommunfullmäktige

I september 2018 fick Lidingö en ny sammansättning av kommunfullmäktige. På grund av Coronapandemin har Lidingös kommunfullmäktige krympts genom en frivillig överenskommelse mellan kommunfullmäktiges partier. Överenskommelsen har därefter förlängts av samtliga partier. Nu föreslås ytterligare en förlängning av den frivilliga överenskommelsen. Vänsterpartiet menar att kommunfullmäktige bör sammanträda på distans men att alla ledamöter från alla partier bör kallas.
– Vi kommer inte att godta en förlängning av det reducerade antalet ledamöter i fullmäktige. Demokratin måste fungera även under pandemin och dem ska fungera fullt ut, säger Jonas Lundgren (V), gruppledare i kommunfullmäktige.

De kommuner som den politiska majoriteten i regel vill att Lidingö jämför sig med är Sollentuna, Täby, Danderyd och Österåker.
– Ser man till Lidingös jämförelsekommuner så är det bara Lidingö som har ett bantat antal ledamöter i kommunfullmäktige. Resten av kommunerna klarar att ha digitala distansmöten. Det vore märkligt om inte Lidingö också gör det, menar Jonas Lundgren.

– I grunden handlar det om att respektera väljarna. Om tekniken för att hålla fullgoda sammanträden i fullmäktige på distans saknas i kommunen förutsätter jag att den köps in. Vänsterpartiet kommer inte ställa sig bakom en förlängning av reducerat antalet ledamöter i fullmäktige, avslutar han.