Bostäder

Staden som bygger broar – Vänsterpartiets förslag till budget för Lidingö 2020

Lidingö är på många sätt en kommun som är bra att bo i. Samtidigt är det mycket som går åt fel håll, där personalen och välfärdstjänsterna som förskola, skola och äldreomsorg får betala för ideologiska skattesänkningar.
– Vänsterpartiet har en annan idé om hur Lidingö borde styras. Det finns inget egenvärde för oss i att sänka eller höja skatten, däremot är det grundläggande att alla verksamheter i staden får de resurser de behöver, säger Jonas Lundgren, gruppledare i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet.

Under loppet av endast två år har den styrande politiska majoriteten på Lidingö nu sänkt skatten med 50 öre.
– Det är naivt att tro att detta inte drabbar stadens verksamheter. Det ser vi tydligt när man varken kompenserar för pris- och löneökningar eller för att skriva upp skolpengen så att förskolan och skolan får de resurser de behöver. Vi vill ta ett helhetsansvar för Lidingö, konstaterar Jonas Lundgren.

Vänsterpartiet föreslår en skattehöjning på 1 öre i jämförelse med den skattesats som beslutades under förra året.
– Det här är en bit på vägen för att garantera både en skattesats som alla kan leva med och en välfärd som går att lita på, avslutar Jonas Lundgren.

Presskontakt:
Jonas Lundgren (V)
Gruppledare i kommunfullmäktige och ledamot i kommunstyrelsen
Mail: [email protected]

Här kan du läsa hela Vänsterpartiets budgetförslag: Budgetförslag för Lidingö 2020 – Vänsterpartiet