Pressmeddelande: Lika möjligheter, jämlika villkor – Vänsterpartiet Lidingös budgetförslag

Nu är det budgettider och för ett parti som vänsterpartiet som i många år varit kända för att lägga fram väl avvägda och finansierade budgetförslag har det känts viktigt att även nu när vi för tillfället saknar parlamentarisk representation i staden lägga fram ett budgetförslag.
– Vi tar fortfarande ansvar för stadens finanser, vilket är mer än vad man kan säga med bakgrund av den skuldsättningsbudget majoriteten lagt fram, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö.

Vänsterpartiets budget satsar på förskolan, skolan och fritidsverksamheten.
– Det har kommit alarmerande rapporter det senaste året angående skolornas lokalhyror, strulet med skolmatsupphandlingen och de stora grupperna på fritidsgårdarna. I vår budget vill vi råda bot på samtliga dessa problem, säger Ida Luther Näsholm.

Budgetförslaget innehåller också satsningar på äldrevården.
– Vi tycker bland annat att det är absurt att avgiften för maten på äldreboendena i kommunen är högre än Konsumentverkets hushållsbudget och att dagaktiviteterna är så dyra. I Stockholm stad har man också konstaterat att ersättningen till hemtjänstutförare är för låg. Lidingö föreslås nu uppjustera sina ersättningar till den nivå som redan konstaterats för låg av Stockholm stad. Visst är uppjusteringen välkommen men inte tillräcklig, säger Sven-Erik Wånell, ledamot av Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp.

Vänsterpartiets budgetförslag går ut på att ta ansvar för stadens finanser, ett ansvar där vi anser att ett negativt resultat på 11 miljoner kronor under 2013 och 7 miljoner kronor under 2014 inte hör hemma.
– Våra satsningar baseras en ansvarsfull ekonomisk politik. I vår värld innebär det att kommunala satsningar och åtaganden täcks in av de skatteintäkter kommunen får under året. Det negativa resultat majoriteten prognostiserar för 2013 och 2014 är oacceptabla, de gör satsningar med pengar de i praktiken inte har, säger Jonas Lundgren från Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp.

– Vänsterpartiet Lidingös budgetförslag har getts namnet Lika möjligheter, jämlika villkor – En vision om ett Lidingö för alla. Det är ett namn som i korthet beskriver precis vad budgetförslaget handlar om, avslutar Ida Luther Näsholm.