Bostäder

Vänsterpartiets budgetförslag 2022

Idag lämnar Vänsterpartiet in sitt förslag till budget för Lidingö 2022 med planeringsramar för 2023-2024.
– Vi gör flera offensiva satsningar på välfärden. Bland annat föreslår vi att alla Lidingös grundskoleelever ska erbjudas avgiftsfri skolfrukost. Vi satsar också på att göra staden grönare genom nya planeringsverktyg för stadsbyggnation och att stärka föreningslivet, säger Jonas Lundgren (V), gruppledare i kommunfullmäktige och ledamot i kommunstyrelsen.

Vänsterpartiet menar att Lidingö måste ta större ansvar för de verksamheter som ingår i välfärden. Därför satsar vi på utbildningsinsatser för SFI och Komvux för att få ut fler i arbete snabbare.
– Den politiska majoritetens beslut om att lägga ner SFI och Komvux var ogenomtänkta. Vi sänker också måltidsavgifterna i korttidsboende och satsar på daglig verksamhet. Dessutom har vår budget plats för avgiftssänkningar i musikskolan och Sagateatern, berättar Jonas Lundgern.

Vänsterpartiets förslag till budget för Lidingö 2022 med planeringsram för 2023-2024