(V)åra nya förtroendevalda i kommunen

Under det senaste sammanträdet i kommunfullmäktige den 15 december valdes ledamöter till stadens nämnder, kommunala bolag och liknande funktioner och organ med politisk representation. Vänsterpartiet Lidingö finns nu, förutom i fullmäktige, även representerat i kommunstyrelsen, tekniska nämnden och Lidingöhem, stadens kommunala bostadsbolag. Partiet har även en nämndeman, dvs lekmannadomare, i Stockholms tingsrätt.

Efter valteknisk samverkan med (s) och (mp) på Lidingö kunde Vänsterpartiet tillgodoräkna sig representation i några av stadens nämnder och liknande. Sven Erik Wånell valdes av kommunfullmäktige att  representera partiet som ersättare i kommunstyrelsen och  Lars ”Lasse” Månsson som ersättare i tekniska nämnden. Ida Luther Näsholm valdes till ledamot i Lidingöhems styrelse och till nämndeman i Stockholms tingsrätt.

–  Om majoriteten verkligen bestämmer sig för att sälja hela Lidingöhem, som man pratat om, så kommer vi nu när vi har en plats i styrelsen att kunna bevaka och rapportera om den processen från insidan och ha bättre möjligheter än tidigare att informera och skapa opinion bland alla lidingöbor som idag är hyresgäster hos Lidingöhem eller inte vill att stadens och skattebetalarnas tillgångar skingras på det här sättet, säger Ida Luther Näsholm.