(V) får tillbaka sitt mandat

Pressmeddelande 2014-09-15

Enligt den preliminära rösträkningen får (v) tillbaka sitt mandat i Lidingö kommunfullmäktige.

– Att både vi och SD väljs in i fullmäktige tyder på att det funnits ett missnöje, också på Lidingö, med Moderaterna och med alliansregeringens politik. Det visar att samhällsklimatet hårdnat och motsättningarna ökat när många människor blivit mer utsatta under borglig regeringsmakt. Resultatet på Lidingö följer den generella trenden i landet, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö.

– Folk är trötta på att bli behandlade som skit och på att skattepengar försvinner till privata bolag och enskilda aktieägare. En röd eller rödgrön regering är ett steg framåt för oss unga som blir utnyttjade i oseriösa anställningar och behandlas illa på våra jobb, för oss kvinnor som varje dag möts av orättvisor enbart på grund av vårt kön och hur vår kropp ser ut och vill att samhället lagstiftar för jämställdhet, men också för sjukskrivna och alla som behöver vård utan vinstintressen där hela skattekronan används till vårdverksamhet, en långsiktigt hållbar utveckling vad gäller miljö, skola och barns utbildning. Det är det viktigaste, att våra rättigheter stärks och att förskingringen av skattepengar från viktig verksamhet till privata bolag som spekulerar för vinst minskar eller upphör.

Ett mandat i fullmäktige innebär att vi kan fortsätta bevaka och kritisera Moderaternas politik på Lidingö på plats och i realtid följa hur de tänker arbeta t ex för att unga ska få bostäder i kommunen och kunna flytta hemifrån. Vi kommer att kunna lägga egna förslag för en annan politik och visa att andra lösningar inte bara är möjliga utan även mer lönsamma för oss och det samhälle vi lever i.