Pressmeddelande: Lidingö måste återinföra konsumentrådgivningen

För några veckor sedan kom rapporter om att Lidingö stad är en av landets sämsta på konsumentrådgivning.
– Rapporten var chockerande, det är väldigt viktigt att staden tar sitt ansvar och hjälper till att ta ansvar för de här frågorna. Som konsumenter ställs vi ständigt inför val och ibland juridiska frågor som vi kan ha svårt att ta ställning till eftersom det är svårt att hitta tillförlitlig information, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö.

För att kolla själva som medborgare i kommunen hur det förhöll sig med konsumentrådgivningen på Lidingö ringde en av vänsterpartiets styrelseledamöter på Lidingö upp till stadshuset och bad om konsumentrådgivning.
– Jag fick svaret av en telefonist att vända mig till samma tjänst i Stockholms kommun men när jag ringde dit sa de att de inte hade något avtal med Lidingö. När jag ringde till kommunen i samma ärende för någon vecka sedan hänvisades jag till konsumentverket.se. Där hänvisar man tillbaka till kommunens konsumentrådgivare. Vi måste inse att alla inte kan hantera datorer och att kommunen slussar medborgarna in i en återvändsgränd, säger Percy Andersson.

Vänsterpartiet Lidingö anser att det är oerhört viktigt att Lidingö hjälper sina medborgare att orientera sig i sin konsumtion.
– Vi kräver att en konsumentrådgivare anställs på Lidingö alternativt att det avtal som inte finns med Stockholm stad faktiskt tecknas, avslutar Ida Luther Näsholm.