Debattartikel från Lidingö Tidning: Utveckla Lidingö till en attraktiv del av Stockholmsregionen

Den goda staden är en stad där vi har nära till allt. Till möten med andra, kultur och föreningsliv, affärer och social service, grönområden och promenadstråk. Torsvik-centrum kan utvecklas till en modern stadsbebyggelse. Vänsterpartiet säger ja till det. Lidingö kan bli en mer självklart attraktiv del av Stockholmsregionen. Vår vision av Torsvik-centrumområdet är att såret som blev när Södra huvudleden brutalt drogs rätt genom de centrala delarna av ön ska läkas. Vi vill att detta ska möjliggöra en tät och hög bebyggelse som gör det ekonomiskt försvarbart att dra Lidingöbanan genom centrum. Vi vill skapa underlag för butiker och kulturella mötesplatser som kan bli attraktiva även för de som bor på andra sidan bron, i nya Djurgårdsstaden. Lidingö måste ta steget från sovstad till en attraktiv mötesplats. Den nya bebyggelsen i Torsvik-centrumområdet skapar förutsättningar för ett miljömässigt boende, bra och smidig kollektivtrafik, energisnåla passivhus, ett centralt läge med närhet till naturen. Vi anser att ett byggande i området bör ha tydligt uttalade och mätbara mi

En annan viktig aspekt av ett framtida byggande i Torvsvik-centrumområdet är att det består av en hög andel hyresrätter. Anledningen till detta högt ställda krav är att vi nu mer än någonsin ser behovet av hyresrätter i kommunen. Vänsterpartiet kritiserade bygget i Dalénum för att ha en för låg andel hyresrätter. Denna kritik har åter aktualiserats när Lidingö Tidning skrev om hur 80 procent av bostadsrättslägenheterna i andra byggetappen saknar intressenter. Att köpa sin bostad har allt färre råd med. Vi anser att det finns ett värde i att människor med olika ekonomiska förutsättningar kan bo sida vid sida. De som ska arbeta inom vården, äldreomsorgen och förskolan idag ska kunna bo här, liksom ungdomar.

Att en folkomröstning om Torsvik-centrumområdets utveckling kommer att bli verklighet är vi övertygade om. Det kommer att vara ett val mellan utveckling och bakåtsträvande. Vänsterpartiet står på utvecklingens sida. Därför hoppas vi att det alternativ som ska utgöra utvecklingens alternativ tar våra synpunkter till vara.