Stadens oförmåga att genomföra röstningen korrekt kan ha kostat (v) representation i kommunen

Vänsterpartiet Lidingö
2011-02-20

Vänsterpartiet Lidingö kritiserar både Valprövningsnämndens beslut och stadens förmåga att genomföra valet korrekt. En ovilja att korrigera problemet tyder på att det finns en bristande respekt för demokratin, menar partiet. Inställningen från samhällets sida måste ju trots allt vara att varje människas röst räknas, säger (v):s ordförande Ida Luther Näsholm.

I valet i september 2010 förlorade vänsterpartiet sitt enda mandat i Lidingö kommunfullmäktige, med minsta möjliga marginal på en enda röst. Förlusten sved naturligtvis för partiet och eftersom man ansåg sig ha ett ansvar mot sina väljare att säkerställa resultatet överklagade partiet processen till Valprövningsnämnden och begärde omräkning av partiets röster. Detta bl a på grund av att rösträkningsresultatet varierat mellan den slutgiltiga räkningen och valnämndens godkännande av räkningsprotokollet, utan att denna förändring offentligt förklarades närmare. Dock var vänsterpartiet inte de enda som överklagade valresultatet på Lidingö – även en enskild kvinna överklagade och begärde omval då hon vägrats rösta på grund av att stadens funktionärer felaktigt prickat för henne i vallängden tidigare under valdagen.

Valprövningsnämnden bekräftar också i sitt svar på överklagandet att det är korrekt att personen felaktigt nekats att rösta i kommunalvalet på Lidingö och även att det finns vittnesmål från valförrättare som styrker att kvinnan inte röstat eller funnits i vallokalen under de två timmar den felaktiga rösten avlagts. Dock svarar man ungefär att det inte finns något att göra åt saken i efterhand, och att möjligheten att kvinnan som inte fått rösta skulle velat rösta på just vänsterpartiet är så liten att det inte är skäl för att hon ska få sin begäran om omval tillstyrkt.
–         Eftersom Valprövningsnämnden har hand om alla överklaganden av valresultatet kan det inte komma som en överraskning för dem att vårt mandat å ena sidan balanserat på en enda rösts marginal och att åtminstone en person i kommunen felaktigt vägrats rösta, och att valutgången och det politiska läget i kommunen därför, åtminstone i teorin, kan ha avgjorts av just den förlorade rösten. Även om valprövningsnämnden naturligtvis inte kan ta reda på vilket parti kvinnan som överklagat velat rösta på är det ett hån mot demokratin och väljarnas rätt till absolut tilltro till valsystemet att svara både henne och oss att man inte anser det vara värt att justera denna oklarhet, säger Vänsterpartiet Lidingös ordförande Ida Luther Näsholm.

Även Jonas Lundgren, presstalesperson för partiet på Lidingö reagerar över Valprövningsnämndens uttalande.
–         Jag ser det som oerhört problematiskt att Valprövningsnämnden, som ska vara en objektiv garant för en korrekt och demokratisk valprocess, i ett överklagandesvar utesluter möjligheten att en person skulle röstat på ett parti som 2% av väljarna i kommunen lagt sin röst på. Det är ju inte upp till Valprövningsnämnden att göra antaganden om det politiska läget på ön eller att avgöra huruvida vi är ett politiskt alternativ för väljarna, säger han.

Även Sven-Erik Wånell, vänsterpartiets tidigare representant i kommunstyrelsen, tillika kommunpolitisk veteran, är förvånad.
–         Jag har inte varit med om något liknande sedan jag blev politiskt aktiv, Valprövningsnämndens resonemang är faktiskt obegripligt för mig. Jag djupt förvånad över att man från nämndens sida gör politiska bedömningar om huruvida lidingöbor röstar eller inte röstar på mitt parti, säger han. Det är inte Valprövningsnämndens sak att göra politiska bedömningar.

Vänsterpartiet anser att Valprövningsnämnden agerat felaktigt i fråga om valresultatet i Lidingö kommun då man dels vägrat att räkna om de vänsterpartistiska rösterna trots att det uppenbarligen varit svårt att fastställa resultatet, vilket dock torde vara en smal sak, och dels förnekat en person hennes rösträtt, trots att denna persons röst skulle kunna varit helt avgörande för den politiska sammansättningen i kommunen.
–         Jag tycker rent allmänt att det är väldigt illa att en människa felaktigt vägrats rösta i ett allmänt val, i längden urholkar det människors förtroende för den absoluta demokratin om valförrättarna slarvar bort deras möjlighet att rösta. Och i just detta fall när det faktiskt hängde på en enda röst undergräver det ju också förtroendet för staden och indirekt den politiska majoriteten om människor upplever att de motats bort från vallokalen av de anställda valförrättarna, menar Ida Luther Näsholm.

Kontakt: Jonas Lundgren, presstalesperson
Tele: 073 535 7576