Sveriges bästa skola ska ha Sveriges bästa skolmat

annons 3 skolmat

Majoriteten i Lidingö kommunfullmäktige vill har myntat uttrycket att man vill ha Sveriges bästa skola. Det vill vi också. Men för att få Sveriges bästa skola behöver vi också Sveriges bästa skolmat. Vi tror att bra skolmat är skolmat som inte är kall när den serveras, som har så lite koldioxidutsläpp som möjligt inblandat i hanteringen och tillagningen, som är näringsriktig och framförallt, smakar bra. Vi vet att en bra skolmat är en nödvändig energidepå som eleverna i Sveriges bästa skola behöver för att kunna vara med och bygga den verksamhet som har målet att bli Sveriges bästa, för vad är en skola utan goda resultat att visa upp och elever som känner att de utvecklas?

Idag tillagas maten i skolköken i ett lokalt tillagningskök per skolområde. Sedan körs den ut till de andra skolorna i skolområdet. Vi tycker inte att det är nödvändigt med dessa transportsträckor. Transporterna sker med bil och bilarna släpper ut växthusgaser. Vi vill istället att varje enhet, varje skola i skolområdet ska ha ett eget tillagningskök. Det garanterar varm mat till eleverna. Varm mat som smakar bra slängs också i mindre utsträckning, så minskar vi resursslöseriet och alltså ytterligare klimatpåverkan. Detta kan också möjligen öppna upp för flera anställningar inom skolbespisningen.

Vi tror på och kommer att arbeta för att skolmaten lagas på plats i skolorna, ett förslag som kan ge fler jobb, minska klimatpåverkan och öka trivseln och hälsan i Sveriges bästa skola