Fler unga i kommunpolitiken!

Föreslagen gruppbildDet bli dock problematiskt att upprätthålla detta när det är så pass svårt att engagera sig lokalpolitiskt, speciellt för oss unga, vilket märks särskilt nu inför valet när partierna ska välja nya kandidater till valsedlarna; debatter och utfrågningar av politiker eller studiedagar läggs på dagtid när vanliga människor går i skolan eller arbetar, mötena i fullmäktige och nämnder slutar så sent på kvällarna att det är svårt för alla oss som jobbar eller pluggar att delta på hela sammanträden om man ska orka upp till skolan eller jobbet dagen efter. Eller bara vill ta sitt ansvar som småbarnsförälder och hinna natta sina barn. Vi i arbetsför ålder riskerar även att förlora hela vår ersättning från a-kassan om vi skulle bli arbetslösa under mandatperioden då många a-kassor räknar sammanträdesarvodet på ca 800 kr per månad som inkomst från arbete. Unga kan inte heller tillfälligtvälja att studera en termin på annan ort då man måste vara folkbokförd i kommunen alla veckor under mandatperioden för att behålla politiska uppdrag.

När större delen av alla vanliga människor i arbetsför ålder (förvärvsarbetande, studenter, arbetslösa, föräldrar osv) har svårt att engagera sig lokalpolitiskt får man lätt intrycket av att man måste vara pensionerad och ha utflugna barn för att kunna vara lokalpolitiker, alternativt ha politik som yrke. Så borde det inte vara. Tvärt om borde lokalpolitik vara något som alla människor kan sysselsätta sig med, därför att det är viktigt. Om det var lättare att vara lokalpolitiker skulle dagens sammansättning i fullmäktige och nämnder inte vara så homogen, fler människor i fler åldrar skulle också känna någon som arbetade politiskt, vilket skulle göra dessa frågor mer intressanta och vardagsnära för fler kommuninvånare. Kunskapen om demokrati och förståelsen för den parlamentariska processen och de beslut som fattas skulle bli större, särskilt bland unga. Och respekten för lokalpolitiker också för den delen. Respekten för att alla människor kan engagera sig i kommunens styre och hålla på med politik, oavsett ålder och livssituation.

/Ida Luther Näsholm, 24 år, 1:a namn på kommunlistan
Johan Båge, 25 år , 3:e namn på kommunlistan
Jonas Lundgren, 19 år, 4:e namn på kommunlistan
Vänsterpartiet Lidingö

Alla ska kunna vara kommunpolitiker. Att vara lokalpolitiker innebär för de allra flesta att man arbetar gratis med politik på sin fritid, den tid då man inte pluggar eller jobbar på sitt vanliga jobb, för att engagera sig i hur kommunen styrs. Lokalpolitik är även en möjlighet för människor att engagera sig och agera politiskt tillsammans utifrån en gemensam värdegrund och för gemensamma mål.Men för att demokratin ska fungera som det är tänkt – dvs att kommunfullmäktige och nämnder, kommunens riksdag och regering, i sina beslut ska kunna representera invånarna och deras politiska vilja och vardagliga erfarenheter bör också de politiska representanterna spegla invånarnas sammansättning i kommunen, inte bara vad gäller partitillhörighet. Det ska finnas ungefär lika stor andel män som kvinnor, unga som gamla osv i kommunfullmäktige och nämnder som det finns bland kommunens invånare för att kunna ta vara på alla typer av kunskap och erfarenheter. Vid valet vart fjärde år byts också de som sitter i kommunfullmäktige och nämnder ut, och nya kommer in, för att motverka att samma representanter år efter år stöter och blöter samma förslag, eller att allt äldre ledamöter alltmer stagnerar i gamla och förlegade banor . Eller åtminstone är det tanken att det ska finnas möjlighet till det.