Din (v)än i kommunfullmäktige – Sven-Erik Wånell är sjunde namn på Vänsterpartiet Lidingös lista

Sven_Erik_Wanell37. Sven-Erik Wånell

7. Sven-Erik Wånell

På plats nummer sju på valsedeln finns Sven-Erik Wånell, föreningens nuvarande representant i kommunstyrelsen och en av ersättarna i fullmäktige. Sven-Erik har varit aktiv i partiföreningen och representerat partiet sedan 70-talet, både som gruppledare och i olika nämnder, och många känner säkert igenom honom även från fullmäktige. Han ingick också i kommunens arbetsgrupp för Agenda 21 då Lidingö stad inledde sitt arbete med handlingsplanen för en bättre miljö och minskad miljöförstöring. Sven-Erik är föreningens expert även i bostads- och äldrefrågor där han besitter en enorm kompetens, bland annat genom sitt arbete hos Stiftelsen Stockholms läns Äldrecentrum och Äldreforskningen hus där han arbetar med frågor som rör äldres livssituation. Sven-Erik omnämns ofta som en mycket kunnig och påläst person, men det innebär inte att hans engagemang stannar vid teoretisk kunskap, tvärtom ger han intrycket av att alltid leva som han lär – i ur och skur ser vi honom komma cyklande till och från partimötena istället för att ta den mer miljöfarliga bilen, eller engagera sig i någon av alla de små vardagsfrågor som gör skillnad för människor, både i liv och politik

Varför kandiderar du till fullmäktige för Vänsterpartiet?
Jag vill verka för ett solidariskt Lidingö, där alla har samma möjligheter och alla räknas med.

Vilka är dina hjärtefrågor?

Bostäder för alla, en god miljö och en fungerande kollektivtrafik.

Hur kom du med i partiet?
Har alltid röstat på partiet, men väntade att gå med till dess de Sovjettrogna lämnade partiet och de ”öppnade eget” (APK).

Hur har partiet förändrats sedan du blev medlem?
Partiet då hade hade en idealiserad bild av många länder som kallade sig för kommunistiska, och bedrev ofta en överbudspolitik på hemmaplan. Allt det är historia, partiet idag är realistiskt, insiktsfullt och pålitligt.

Hur har samhället förändrats?
Samhällsutvecklingen, med start under 1980-talet, har förkrympt medborgarna till att bli onsumenter, och minskat de områden vi beslutar om demokratiskt till förmån för fåtalsvälde för ett fåtal inom finans- och företagsvärlden.

Vad gör en människa till en bra politiker?
Hon eller han bör vara intresserad av människor, påläst och omutlig.

Vad är det första du skulle göra som nyvald världspresident?
Avskaffa svält.

Vilket är ditt drömjobb?
Det jag har, som chef för en forskningsstiftelse vars ändamål är att genom egen och andras forskning förbättra äldres levnadsbetingelser.

Vad gör dig arg?
Orättvisor.

Vad gör dig glad?
Människors godhet mot varandra.

Vad gör en människa till en bra (v)än?
Pålitlighet och omtanke.

Några samvetsfrågor:
Hur ofta kör du bil?
Försöker alltid låta bli.

När ljuger du?
Hoppas jag lyckas låta bli.

Brukar du tränga dig före i busskön?
Försöker att låta bli.