Lidingövänsterns syn på exploateringsavtalet och detaljplan för Dalénum

dalenum

Vänsterpartiet angående exploateringsavtalet och detaljplanen för Dalénum

ng av idrottshallen och fotbollsplanen. Dessutom har Vänsterpartiet föreslagit att området ska knyta an till Larsberg, och helst också Högsätra på ett tydligare sätt. Detta skulle bl.a. kunna möjliggöras genom bostadsbebyggelse i västra delen av planområdet med en framtida fortsättning längs Agavägen.  Det exploateringsavtal som nu lagts fram säger att minst 220 lägenheter ska upplåtas

Vi i Vänsterpartiet är glada att exploateringsavtal och detaljplan för Dalénum nu är klara. Därför vill vi inte motsätta oss att bostadsbyggande äntligen kommer till stånd. Dock tycker vi att exploateringsavtalet och detaljplanen inte svarar upp mot de krav som Vänsterpartiet velat ställa på detta område.
När plandirektiven behandlats har Vänsterpartiet föreslagit ett fokus på en högre andel hyresrätter, och att planen för att ge en rimlig ekonomi för byggherren därför ska kunna innehålla fler bostäder. Fler hyresrätter prioriteras framför exploatörens medfinansieri

med hyresrätt. Vi i Vänsterpartiet anser att detta är en alldeles för låg andel. Minst hälften av lägenheterna borde vara hyresrätt. Detta innebär att vi också skulle kunna sänka den föreslagna parkeringsnormen (1,2 bilar/lägenhet). Detta eftersom Dalénumområdet kommer att ligga praktiskt nära den snart nyupprustade Lidingöbanan och eftersom man kan anta att hyresrättsbor har färre bilar per hushåll än bostadsrättsbor. Vidare anser vi i Vänsterpartiet att exploateringsgraden är för låg såväl i områdets nordöstra som västra del. Den kan höjas

genom att tillåta högre hus – allt för stor hänsyn har tagits till två villaägares havsutsikt.  Exploateringstiden är planerad till 10 år. Detta anser vi är för lång tid med hänsyn till de störningar som drabbar boende och verksamma i Dalénum under byggperioden.

Placeringen av vård- och omsorgsboendet är olycklig, de som bor där torde vara de i området som vistas mest i sina hem och borde få ha sin utsikt ut över havet som en naturlig följd av att Lidingö, hälsans ö, borde vara mer mån om att ge de äldre ett bra och värdigt åldrande.

Med bakgrund av denna motivation kommer Vänsterpartiets representant i kommunstyrelsen, Sven-Erik Wånell att avstå från att delta i röstningen under det extra kommunstyrelsemötet den 8:e februari.