Halvårskonferens i Rinkeby Folkets Hus

Helgen den 19-20 september 2009 höll Vänsterpartiet Storstockholm Halvårskonferens i Rinkeby Folkets Hus. Konferensen antog ett nytt regionpolitiskt program samt utsåg ledamöter till valberedningar för Riksdag samt Landstingsval. På konferensen representerades Vänsterpartiet Lidingö av Jonas Lundgren. Jonas Lundgren lämnade två yrkanden på regionalpolitiska programmet, i vilka han allierat sig med partikamrater från Vänsterpartiet Birka-Vasa i den ena och stod själv bakom den andra. I ingetdera fallen rönte han framgång men kan deklarerade sin åsikt vilket också det är viktigt. På dagordningen för halvårskonferensen ingick också en utåtriktad aktivitet där Vänsterpartiet Storstockholm spred sitt budskap till rinkebyborna. Aktiviteten beskrivs av de medverkande som lyckad.

Efter halvårskonferensen fick deltagarna reda på att Nationaldemokraterna höll möte tillsammans med vissa muslimska grupper på Sergels Torg i centrala Stockholm. Jonas Lundgren som är en driven antirasist åkte dit tillsammans med partikamrater som bland annat Pia Ortiz från Salem för att protestera mot Nationaldemokraternas möte. Jonas Lundgren och de andra improviserade en nyckelskramling.
– Vi gjorde detta för att på ett fredligt sätt visa vårt avståndstagande från det rasistiska och demokratifientliga partiet Nationaldemokraterna, berättar Jonas Lundgren.