Det våras för rasisterna på Lidingö

Ett nytt parti håller på att etablera sig i staden inför kommunalvalet 2010. Det är samma parti som under de senaste dagarna har figurerat i pressen för att reportrar granskat partiets interna klimat. Vi vill klargöra vad Sverigedemokraterna egentligen står för och vad man väljer om man läggar sin röst på partiet.

Ur askan av den öppet rasistiska organisationen Bevara Sverige Svenskt reste sig ett nytt politiskt parti i Sverige. Partiets namn var Sverigepartiet men ombildades snabbt till Sverigedemokraterna. Sverigedemokraternas barndom var ett virrvarr av beväpnade demonstrationsvakter från den militanta nazistorganisationen Vitt Ariskt Motstånd,  nazister som gjorde hitlerhälsning i demonstrationstågen och öppna konfrontationer mellan Sverigedemokrater och antirasister. Det är inte ovvanligt att medlemmar i Sverigedemokraterna kommer ifrån öppet fascistiska grupper eller att de efter en tid i partiet ansluter sig till sådana. Sverigedemokraterna fungerar i praktiken som en plantskola för unga rasister. På 1990-talet hade partiet i sitt partiprogram en skrivelse om att alla invandrare som kommit till Sverige efter 1970 skulle utvisas, eller som det med finare ord heter, tvångsrepatrieras.

Sedan dess har partiet, främst under den nuvarande partiledaren Jimmy Åkesson, försökt sopa rent framför egen dörr. Man har exempelvis infört ett uniformsförbud i partiet, vilket innebär att det är förbjudet att komma till partiets arrangemang iförd naziuniform. Att ett sådant förbud behövs i ett parti som säger sig vara demokratiskt säger en hel del om partiets interna klimat. Partiet verkar också för "hårdare tag" mot kriminalitet. Detta är intressant med tanke på att Sverigedemokraterna, rent statistiskt är det parti som har den högsta graden av brottsbelastning bland sina medlemmar.

Sverigedemokraternas förhållande till demokrati beskrivs kanske bäst av det faktum att man i sitt partinamn lagt in ordet "demokrati" i ett desperat försök att få sin rasistiska politik att framstå som rumsren.

Det är uppenbart att Sverigedemokraterna vill splittra och skapa skillnad mellan folk och folk, även här på Lidingö. Man vill skapa motsättningar som egentligen inte finns, en vanföreställning som endast ett fåtal människor i samhället tjänar på. En röst på Sverigedemokraterna är inte en röst på ett vanligt parti utan en röst på ett rasistiskt parti som tillskriver olika människor olika värde.

Styrelsen för Ung Vänster Östermalm-Lidingö-Vaxholm
Ida Luther Näsholm