Medlem i Vänsterpartiet Lidingö blev Årets Svensk

Anita Dorazio blev utnämnd till årets svensk av tidningen Fokus

Juryn motiveringen löd:
Anita Dorazio får priset för sitt uthålliga, engagerade och målmedvetna arbete för flyktingars rättigheter. Genom att starta en hemlig klinik där gömda och papperslösa kan få vård och råd i sjuk- och hälsofrågor har Anita Dorazio bidragit till en drägligare tillvaro för många utsatta flyktingar. Hennes insatser har också satt fokus på den svenska flyktingpolitiken och den fortsatta kampen för människors lika värde i Sverige.

1995 startade Anita Dorazio en vårdmottagning för papperslösa flyktingar. Anita företräder också FARR, Flykting och Asylkommittéers Riksråd. Hon har under många år varit aktiv i Vänsterpartiets Fristadsfond som finansierar juridisk hjälp och rådgivning i flyktingärenden.

Anita Dorazios enträgna kamp för papperslösas rättigheter i Sverige har hjälpt många utsatta människor i vårt samhälle. Anita är ett föredöme och en medmänniska som i samverkan med andra aktivt arbetar för att konkret förbättra livet för papperslösa i Sverige. Vi är stolta över att Anita Dorazio är en del av Vänsterpartiet Lidingö.