artikel

Vänsterpartiet Lidingös Budgetförslag

Vänsterpartiet Lidingös budgetförslag med gemensam inledning av oppositionen

VÄNSTERPARTIET Lidingö
VÄNSTERPARTIETS FÖRSLAG TILL BUDGET FÖR år 2009 och plan för 2010-2011 FÖR LIDINGÖ STADSammanfattning av Vänsterpartiets budgetförslag: 

·      Bra, kommunalt drivna, skolor i varje stadsdel; 9 Mkr tillförs förskola och skola och aktiviteter med och för barn och unga.
·      Tryggare ålderdom; 10 Mkr satsas på god kvalitet inom äldreomsorgen.

För att finansiera dessa satsningar föreslås en utdebitering om 19:06 kronor per skattekrona, 31 öre lägre än 2005, 20 öre högre än 2008.  

 

Oppositionens gemensamma inriktning för 2009-2011

Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet Lidingö vill med denna gemensamma inledning till sina respektive budgetförslag peka på hur Lidingö kan utformas om oppositionen får råda. Ett Lidingö som präglas av mänsklig värme, social och ekologisk hållbarhet.

Ett demokratiskt Lidingö

Alla stora frågor ska beredas med stor öppenhet, där alla politiska partier – medborgarnas valda företrädare – ges möjlighet att delta, och där Lidingöborna på olika sätt involveras. Lidingövallen, återvinningscentralen och Elfviks gård med sin ridverksamhet är tre exempel på där alla borde få ha varit med och forma morgondagens Lidingö. Alltför mycket arbete görs nu av inhyrda konsulter, utan insyn och medborgerlig medverkan. Föreningar och intresserade kan bjudas in i beredningen av ärendena. Frågestunder i samband med kommunfullmäktige och öppna nämndsammanträden bör prövas för att få fler involverade i det politiska samtalet.

Ungdomen måste få forma sin vardag

Vi tror på Lidingös ungdomar. Avsätt medel för ungdomarnas egna initiativ, underlätta för ungdomar att vara en självklar del i den demokratiska processen. Värna om bredden i ungdomsverksamheterna, både fritidsgårdens vardagsrum, Elverkets stora aktiviteter, Sagateaterns och musikskolans skapande verksamheter och föreningslivets mångskiftande aktiviteter. Utestäng ingen genom höga avgifter! Gör upp med moderaternas syn att ungdomar är problem!

Ett ekologiskt hållbart Lidingö

Lidingö ska bli en kommun i framkant, en kommun som visar att den tagit klimathotet på allvar och där hållbarhetsaspekten är utgångspunkt för arbetet i alla nämnder och förvaltningar. Vi vill påbörja en särskild inventering av klimatrelaterade frågor i kommunen. Vidare vill vi genomföra en kampanj för att involvera medborgarna i klimatarbetet. En fossilbränslefri kommun. En kommun där det är lätt att ta sig fram till fots, per cykel och kollektivt med spårvagn eller buss. En kommun som i sina inköp alltid handlar miljömedvetet. En kommun som driver på utvecklingen och inspirerar Lidingöborna att leva ekologiskt hållbart.

Ett mänskligt Lidingö

Vård, skola, omsorg – kommunala kärnverksamheter, där människor möter människor. Kommunen måste vårda sig om sin personal, det är ju den som ser till att det blir kvalitet i verksamheten! De fackliga organisationerna måste ges en central roll i all utvecklings­verksamhet. De som är mest utsatta i samhället måste vara de som i första hand får del av våra gemen­samma insatser. Skolpeng, lika för alla, tar inte hänsyn till att vissa elever behöver mer stöd. Höga avgifter slår mot dem som har en knapp ekonomi. Kvinnojouren är en viktig kommunal uppgift som inte bara kan lastas över på frivillig verksamhet. I all upphandling ska etiska hänsyn tas – vi accepterar inte barnarbete hos oss, och ska förstås inte bidra till det genom att handla varor producerade av barn, eller under människoovärdiga förhållanden. Lidingö bör arbeta för att bli diplomerad som en Fairtrade city.

Ett Lidingö där alla har råd att bo

I Lidingö ska det finnas gott om hyresrätter, bostäder som ska vara överkomliga för alla. Stadens allmännyttiga företag ska utvecklas, inte avvecklas. Inga fler ombildningar till bostadsrätt, använd Lidingöhems kapital till nybyggnation av hyresrätter!

Ett nytt levande Torsvik – nu!

Lidingö möter varje besökare med ett öppet sår, Torsviksdiket. Nu är det dags att överdäcka diket, och frigöra mark för bostadsbyggande. Bjud under året som kommer in alla Lidingöbor för att lyssna – hur vill vi ha det vid Torsviks torg? Detta som ett underlag för en kommande arkitekttävling.

Öppna upp stadshuset

Stadshuset har en utmärkt, men dåligt utnyttjad entréhall. En bra plats för ett medborgar­kontor. Här ska vi kunna få all information om kommunen, få bygglov över disk, anmäla fel på gatubelysningen, ställa sig i kö för seniorboende, få konsumentrådgivning …  


Specifika krav för Vänsterpartiet

Satsa på varje barns och ungdoms utveckling

Alla barn ska ha rätt till en bra och utvecklande förskola och skola! I varje stadsdel ska det finnas en väl fungerande skola i kommunal regi. Skolorna måste få full kompensation för ökade löne- och hyreskostnader, vi avvisar majoritetens dolda sparbeting. Underhållet av skolorna får inte eftersättas. Många unga tjejer känner sig diskriminerade i skolan. Vi vill stärka tjejernassjälvkänsla. Detkan ske bl.a.genom att erbjuda feministiskt självförsvar under skol­tid.

Trygghet för våra äldre

Äldre som behöver vård och omsorg ska garanteras en god kvalitet på sin omsorg. Vård och omsorg om de äldre ska därför inte bedrivas i vinstsyfte. Kommunal regi är förutsättningen för att makten över ens vardag ska kunna flyttas till den äldre själv. I stället för att en omsorgsbedömare i Stadshuset bestämmer vad den äldre ska ha kan den äldre då själv bestämma vad ens vårdbiträde ska utföra. Detta ger reell valfrihet till skillnad mot så kallat kundval, som är administrativt tungrott och ger alltför lite värde för merkostnaden. Det är nödvändigt med en snabb utbyggnad av äldreboende, särskilt för personer med demenssjukdom. Utbyggnaden ska ske i stadens egen regi. Anhöriga måste garanteras avgiftsfri och individuellt anpassad avlösning. Avgifterna för maten ska sänkas.

Funktionsnedsättning får inte bli ett handikapp!

Bostäder, gemensamma lokaler och gatumiljön ska anpassas och de som behöver hjälp för att klara sin vardag ska få det i den form hon eller han själv väljer. Stadens förvaltningar måste ges till­räckliga resurser så att riksdagens mål att hela Sverige ska vara tillgänglighets­anpassat till år 2010 uppnås, investeringstakten i förbättrad tillgänglighet behöver ökas.

Solidaritet med invandrare och flyktingar

Lidingö har varit bra på att ta emot flyktingar och invandrare. Det ska vi fortsätta att vara. Lidingö ska stå för en generös och human flyktingpolitik och ge förföljda människor en fristad. Staden måste öka sin ambition att ta emot flyktingar och ensamkommande flyktingbarn!

Ekonomiska förutsättningar

Lidingö stad har en betydligt bättre skattekraft än den genomsnittliga för riket. Genom skatteutjämningssystemet har Lidingö ändå liknande förutsättningar som andra kommuner, varför det är naturligt att utdebiteringen ligger kring snittet för riket. Stadens verksamheter skall i huvudsak finansieras solidariskt via kommunalskatten. Vänsterpartiets förslag till utdebitering innebär att Lidingö fortsätter att ligga kring snittet för riket i utdebitering. En offensiv kommunalpolitik skapar förutsättningar för bra uppväxtvillkor för barnen, en bra skola, en tryggare ålderdom, den ger arbetstillfällen och sätter fart på Sverige!

Plan 2010-2011

Nämnderna måste få rimliga planförutsättningar för åren 2009 och 2010. Majoritetens förslag att räkna upp budgetramarna med 2 % trots att löne- och lokalkostnadsökningar är högre innebär ett dolt sparbeting som Vänsterpartiet bestämt motsätter sig. Ramarna ska utgå från den budget Vänsterpartiet föreslår för 2009 och uppräkning ske så att löne- och lokalkostnadsökningarna täcks. Detta kommer troligen att innebära ett behov av viss skattehöjning även 2010 och 2011.

Vänsterpartiets förslag till ändringar i budgeten för nämnder och styrelser

Kommunstyrelsen

·     Under året planera medborgarkontor och återinrätta konsumentvägledning        300 Tkr
·     Medel för att starta arbetet med överdäckning av Torsviksdiket                        300 Tkr
·     Medel för att arbeta i Agenda 21:s anda och Fairtrade City                              300 Tkr
·     Sänkning av partianslaget till 2006 års nivå                                                    – 600 Tkr
·     Ingen ny tjänst mark&exploatering                                                               – 600 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           minska kommunstyrelsens resultatbudget med 0,3 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 45,1 Mkr.

Utbildningsnämnden

·     Ytterligare en halv procents uppräkning av pengbeloppen                              3 250 Tkr
·     Ytterligare en procents uppräkning av anslagsfinansierad verksamhet;
särskolan, komvux/SFI, musikskolan, Ledvik, LUM, modersmålsstöd                650 Tkr
·     Kompensation högre lokalkostnader utanför grundskolepengen                      3 400 Tkr
·     Sänkning av musikskoleavgiften                                                                   1 000 Tkr
·     Inget kommunalt vårdnadsbidrag andra halvåret 2009                                 – 1 000 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att tillföra kommunala skol- och förskolenämndens resultatbudget ytterligare               7,3 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 994,7 Mkr.

Äldre- och handikappnämnden

·         Medel för utbildning av omsorgspersonal                                                     1 000 Tkr
·         Mer likvärdig ersättning äldreboenden om Lidingö sjukhem återgår i
kommunal regi                                                                                           6 000 Tkr
·         KBH (kommunalt bostadstillägg för personer med funktionsnedsättning)              1 000 Tkr
·         Sänkta avgifter enligt Vänsterpartiets förslag                                               2 000 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra äldre- och handikappnämndens resultatbudget ytterligare 10 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 701,1 Mkratt           fastställa Vänsterpartiets förslag till ändringar i taxor och avgifter för äldre- och handikappomsorgen enligt bilaga 2

Socialnämnden

·       Sänkt avgift familjerådgivning och utbildning vid adoption                                 100 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra socialnämndens resultatbudget ytterligare 0,1 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 52,8 Mkr.

Kultur- och fritidsnämnden

Kostnadsökningar/intäktsminskningar: ·       Stöd till nattvandrande föräldrar                                                                      100 Tkr
·       Stöd ungdomars egna initiativ, demokratiprojekt                                               400 Tkr
·       Ökning föreningsbidragen                                                                               300 Tkr
·       Hälsoprofilen                                                                                                 300 Tkr
·       Stöd studieförbunden för studier och kulturaktiviteter; Kulturhusguide               300 Tkr
·       Ökade resurser till barn- och ungdomsteatern                                                  300 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra kultur- och fritidsnämndens resultatbudget ytterligare 1,7 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 75,7 Mkr.

Tekniska nämnden

·       Ökade medel för underhåll lekplatser, parkbänkar mm                                     300 Tkr
·       Ökad investeringsram för att förverkliga tillgänglighetsplanen (+ 1 Mkr)  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra tekniska nämndens resultatbudget ytterligare 0,3 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 84,8 Mkr.
att           tekniska nämndens investeringsbudget ökas med 1 Mkr för 2009 för att förverkliga det handikappolitiska programmet (tillgänglighet), till 76,3 Mkr.

Finansiering – Skattesats – En budget i balans

Totalt sett innebär ovan föreslagna insatser ett ökat kommunalskattebidrag till nämnders och styrelsers resultatbudgetar om 19,6 Mkr. Vänsterpartiets förslag innebär en kommunal utdebitering om 19,06 kronor per skattekrona, vilket är 31 öre lägre än stadens utdebitering 2005 och 20 öre högre än 2008.  

Ändringsyrkanden: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar /ändringar mot KS kursiverade/ att           fastställa övergripande mål för Lidingö Stad enligt bilaga 1,
att           i övrigt anta det av Vänsterpartiet upprättade förslaget till budget för år 2009, inklusive taxor och avgifter, och sålunda fastställaen utdebitering om 19,06 kronor per skattekrona.

Bilaga 1 Vänsterpartiets förslag till övergripande mål för Lidingö stad

Skolundervisning

·      Staden ska garantera att det finns väl fungerande, kommunalt drivna, skolor i varje stadsdel.
·      Staden skall vara öppen för och stödja initiativ till olika alternativa pedagogiska modeller och uppmuntra skolor och lärare att dela med sig av sina erfarenheter.

Förskola och skolbarnsomsorg

·      Förskola, fritidshem och fritidsklubb skall tillsammans med föräldrarna bidra till en trygg uppväxtmiljö och främja barnets utveckling till solidaritet, ansvarstagande och mångsidig kulturell förståelse och skapande.

Äldreomsorg

·      Äldre skall kunna bo kvar i egen bostad så länge de önskar och så länge det är möjligt, och erbjudas en kvalitativt bra hemtjänst med såväl service (städning, dagligvaruinköp, matlagning, ärenden m.m.) som personlig omvårdnad.
·      Den äldre ska ha rätt att få hemtjänst i kommunal regi, kunna påverka vilka vårdbiträden som hjälper en och vilka insatser som ska utföras.
·      Det skall finnas särskilda boendeformer i den omfattning och av de olika typer som svarar mot den enskildes önskemål och omvårdnadsbehov.
·      Anhöriga skall garanteras det stöd och den avlösning de behöver.

Handikappomsorg

·      Personer med funktionsnedsättning skall genom individuellt anpassade insatser ges stöd så att de kan leva ett så normalt liv som möjligt.
·      Utemiljö och offentliga lokaler skall anpassas så att de blir lätt tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Individ- och familjeomsorg

·      Var och en skall ha rätt att få det stöd och de insatser man behöver med hänsyn till varje individs resurser. Förebyggande åtgärder skall prioriteras.

Kultur och fritid

·      Staden skall ge förutsättningar för ett varierat utbud av fritids- och kulturliv, genom stöd till kulturaktiviteter, välutrustat bibliotek, barn- och ungdomsteater, fritidsgårdar och genom att erbjuda föreningslivet bra lokaler. Verksamheter för barn, ungdom och äldre skall prioriteras.

Bebyggelse- och byggnadsverksamhet

·      Staden ska genom aktiv markpolitik, planläggning, ägardirektiv till Lidingöhem och kontakter med övriga markägare/byggherrar ge förutsättningar för att ett bostadsbyggande som svarar mot det stora behovet av bostäder i regionen kan genomföras.
·      Staden ska aktivt verka för tillkomsten av fler hyreslägenheter på ön, och motverka ombildning av hyresrätter till bostadsrätter.

Teknisk försörjning

·      Staden skall se till att Lidingöborna i efterfrågad utsträckning och till lägsta möjliga kostnad har tillgång till el och fjärrvärme och att fjärrvärmeproduktionen sker på ett miljömässigt optimalt sätt, vatten av god kvalitet samt att avloppsvattnet omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt.
·      Gatu- och vägnätet skall ha hög trafiksäkerhet. Bullerstörningar ska minimeras. Kollektivtrafik och gång-/cykel­trafikanter ska prioriteras.
·      Sopor och avfall skall omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt. Resurshushållning och återvinning skall prioriteras.

Miljö- och hälsoskydd

·      Staden ska förebygga sjukdom, ohälsa och miljöstörande verksamhet genom rådgivning, tillsyn och myndighetsutövning.
·      All verksamhet inom Lidingö stad skall bedrivas så att en ekologiskt hållbar utveckling tillgodoses.
·      Staden skall inom ramen för det fortsatta arbetet med Agenda 21 stimulera enskilda, föreningar och företag till miljöhänsyn och samverkan för ett kretsloppsanpassat samhälle.

Naturvård

·      Staden skall eftersträva att natur- och kulturlandskapet tillvaratas på ett sätt som beaktar den ekologiska balansen.
·      Staden skall tillgodose invånarnas behov av naturmark och parkområden för friluftsliv och rekreation.

Räddningstjänst

·        Staden ska förebygga brand och begränsa skador på människor och egendom vid brand och olycksfall.
·        Staden ska planera och förbereda skydd för befolkningen under beredskap och krig.

Finansiella mål

·        Resultatet för respektive år ska motsvara 1 procent av bruttoomslutningen det aktuella året.
·        Staden ska förvalta sitt kapital på ett långsiktigt säkert och lönsamt sätt.
·        Staden ska visa återhållsamhet med nya investeringar
·        För åren 2010 och 2011 ska nämnderna tillföras en kompensation som svarar mot faktiska löne- och kostnadsökningar.
Bilaga 2 Ändringsyrkanden avgifter för äldre- och handikappomsorgen att gälla fr.o.m. 1 januari 2009.

Trygghetslarm, hemsändning av mat, tillgång till hälso- och sjukvård

Avgiften för trygghetslarm och/eller hemleverans av "biståndsbedömd mat" ska vara 100 kronor per månad. Tillgång till hälso- och sjukvård ska vara avgiftsfri. Person som bor i särskilt boende och enbart har insatser enligt hälso- och sjukvårds­lagen betalar en avgift om 100 kr per månad. Avgift debiteras ej för tillgång till hälso- och sjukvårdspersonal.

Korttidsboende

Vid korttidsboende har den enskilde kvar sitt ordinära boende. Att debitera hyra per dygn i korttidsboende innebär dels att den som beviljats korttidsboende får dubbel hyra, dels en klar risk att den enskilde inte har sitt förbehålls­belopp kvar. Därför ska ingen hyra/avgift tas ut för själva boendet.

Dagverksamhet

Dagverksamhet är en viktig insats för att underlätta kvarboende, och fungerar i många fall som en oersättlig avlösning för anhöriga. Avgiften för dagverksamhet ska därför inte överstiga hemtjänst i nivå 3 (637 kr/månad). Ingen avgift ska tas ut för resa till/från dagverksamhet.

Ledsagning och avlösning

Ledsagning och avlösning i hemmet ska vara avgiftsfritt.

Reducering av omsorgs- och matavgift

Vid sjukhusvistelse ska hel reduktion av avgiften ske från första dagen för sjukhusvistelsen. Avgift för mat i särskilt boende med heldygnsomsorg och korttidsboende ska reduceras på samma sätt som vård- och omsorgsavgiften så att den enskilde har kvar sitt förbehållsbelopp, och inte behöva hänvisas att söka försörjningsstöd hos en annan förvaltning. Reduceringen bör avse den del av avgiften som överstiger det belopp som beräknas för i Konsumentverkets hushållsbudget för livsmedelskostnader för äldre personer under en månad (se t.ex. Socialstyrelsens Meddelandeblad december 2004, Jämkning av matavgiften inom äldre- och handikappomsorgen).

Avgifter när insatserna är beslutade enligt LSS

Avgifterna för måltiderna bör inte överstiga vad den enskilde skulle ha betalat om han/ hon själv kunnat tillreda maten. Avgifterna ska därför inte överstiga Konsumentverkets hushållsbudget. I gruppboenden har var och en sin bostad och betalar där för sitt eget hushåll och hyra. Någon ytterligare "förbrukningsvaruavgift" ska inte tas ut. 

Socialnämnden

·       Sänkt avgift familjerådgivning och utbildning vid adoption                                 100 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra socialnämndens resultatbudget ytterligare 0,1 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 52,8 Mkr.

Kultur- och fritidsnämnden

Kostnadsökningar/intäktsminskningar: ·       Stöd till nattvandrande föräldrar                                                                      100 Tkr
·       Stöd ungdomars egna initiativ, demokratiprojekt                                               400 Tkr
·       Ökning föreningsbidragen                                                                               300 Tkr
·       Hälsoprofilen                                                                                                 300 Tkr
·       Stöd studieförbunden för studier och kulturaktiviteter; Kulturhusguide               300 Tkr
·       Ökade resurser till barn- och ungdomsteatern                                                  300 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra kultur- och fritidsnämndens resultatbudget ytterligare 1,7 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 75,7 Mkr.

Tekniska nämnden

·       Ökade medel för underhåll lekplatser, parkbänkar mm                                     300 Tkr
·       Ökad investeringsram för att förverkliga tillgänglighetsplanen (+ 1 Mkr)  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra tekniska nämndens resultatbudget ytterligare 0,3 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 84,8 Mkr.
att           tekniska nämndens investeringsbudget ökas med 1 Mkr för 2009 för att förverkliga det handikappolitiska programmet (tillgänglighet), till 76,3 Mkr.

Finansiering – Skattesats – En budget i balans

Totalt sett innebär ovan föreslagna insatser ett ökat kommunalskattebidrag till nämnders och styrelsers resultatbudgetar om 19,6 Mkr. Vänsterpartiets förslag innebär en kommunal utdebitering om 19,06 kronor per skattekrona, vilket är 31 öre lägre än stadens utdebitering 2005 och 20 öre högre än 2008.  

Ändringsyrkanden: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar /ändringar mot KS kursiverade/ att           fastställa övergripande mål för Lidingö Stad enligt bilaga 1,
att           i övrigt anta det av Vänsterpartiet upprättade förslaget till budget för år 2009, inklusive taxor och avgifter, och sålunda fastställaen utdebitering om 19,06 kronor per skattekrona.

Bilaga 1 Vänsterpartiets förslag till övergripande mål för Lidingö stad

Skolundervisning

·      Staden ska garantera att det finns väl fungerande, kommunalt drivna, skolor i varje stadsdel.
·      Staden skall vara öppen för och stödja initiativ till olika alternativa pedagogiska modeller och uppmuntra skolor och lärare att dela med sig av sina erfarenheter.

Förskola och skolbarnsomsorg

·      Förskola, fritidshem och fritidsklubb skall tillsammans med föräldrarna bidra till en trygg uppväxtmiljö och främja barnets utveckling till solidaritet, ansvarstagande och mångsidig kulturell förståelse och skapande.

Äldreomsorg

·      Äldre skall kunna bo kvar i egen bostad så länge de önskar och så länge det är möjligt, och erbjudas en kvalitativt bra hemtjänst med såväl service (städning, dagligvaruinköp, matlagning, ärenden m.m.) som personlig omvårdnad.
·      Den äldre ska ha rätt att få hemtjänst i kommunal regi, kunna påverka vilka vårdbiträden som hjälper en och vilka insatser som ska utföras.
·      Det skall finnas särskilda boendeformer i den omfattning och av de olika typer som svarar mot den enskildes önskemål och omvårdnadsbehov.
·      Anhöriga skall garanteras det stöd och den avlösning de behöver.

Handikappomsorg

·      Personer med funktionsnedsättning skall genom individuellt anpassade insatser ges stöd så att de kan leva ett så normalt liv som möjligt.
·      Utemiljö och offentliga lokaler skall anpassas så att de blir lätt tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Individ- och familjeomsorg

·      Var och en skall ha rätt att få det stöd och de insatser man behöver med hänsyn till varje individs resurser. Förebyggande åtgärder skall prioriteras.

Kultur och fritid

·      Staden skall ge förutsättningar för ett varierat utbud av fritids- och kulturliv, genom stöd till kulturaktiviteter, välutrustat bibliotek, barn- och ungdomsteater, fritidsgårdar och genom att erbjuda föreningslivet bra lokaler. Verksamheter för barn, ungdom och äldre skall prioriteras.

Bebyggelse- och byggnadsverksamhet

·      Staden ska genom aktiv markpolitik, planläggning, ägardirektiv till Lidingöhem och kontakter med övriga markägare/byggherrar ge förutsättningar för att ett bostadsbyggande som svarar mot det stora behovet av bostäder i regionen kan genomföras.
·      Staden ska aktivt verka för tillkomsten av fler hyreslägenheter på ön, och motverka ombildning av hyresrätter till bostadsrätter.

Teknisk försörjning

·      Staden skall se till att Lidingöborna i efterfrågad utsträckning och till lägsta möjliga kostnad har tillgång till el och fjärrvärme och att fjärrvärmeproduktionen sker på ett miljömässigt optimalt sätt, vatten av god kvalitet samt att avloppsvattnet omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt.
·      Gatu- och vägnätet skall ha hög trafiksäkerhet. Bullerstörningar ska minimeras. Kollektivtrafik och gång-/cykel­trafikanter ska prioriteras.
·      Sopor och avfall skall omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt. Resurshushållning och återvinning skall prioriteras.

Miljö- och hälsoskydd

·      Staden ska förebygga sjukdom, ohälsa och miljöstörande verksamhet genom rådgivning, tillsyn och myndighetsutövning.
·      All verksamhet inom Lidingö stad skall bedrivas så att en ekologiskt hållbar utveckling tillgodoses.
·      Staden skall inom ramen för det fortsatta arbetet med Agenda 21 stimulera enskilda, föreningar och företag till miljöhänsyn och samverkan för ett kretsloppsanpassat samhälle.

Naturvård

·      Staden skall eftersträva att natur- och kulturlandskapet tillvaratas på ett sätt som beaktar den ekologiska balansen.
·      Staden skall tillgodose invånarnas behov av naturmark och parkområden för friluftsliv och rekreation.

Räddningstjänst

·        Staden ska förebygga brand och begränsa skador på människor och egendom vid brand och olycksfall.
·        Staden ska planera och förbereda skydd för befolkningen under beredskap och krig.

Finansiella mål

·        Resultatet för respektive år ska motsvara 1 procent av bruttoomslutningen det aktuella året.
·        Staden ska förvalta sitt kapital på ett långsiktigt säkert och lönsamt sätt.
·        Staden ska visa återhållsamhet med nya investeringar
·        För åren 2010 och 2011 ska nämnderna tillföras en kompensation som svarar mot faktiska löne- och kostnadsökningar.
Bilaga 2 Ändringsyrkanden avgifter för äldre- och handikappomsorgen att gälla fr.o.m. 1 januari 2009.

Trygghetslarm, hemsändning av mat, tillgång till hälso- och sjukvård

Avgiften för trygghetslarm och/eller hemleverans av "biståndsbedömd mat" ska vara 100 kronor per månad. Tillgång till hälso- och sjukvård ska vara avgiftsfri. Person som bor i särskilt boende och enbart har insatser enligt hälso- och sjukvårds­lagen betalar en avgift om 100 kr per månad. Avgift debiteras ej för tillgång till hälso- och sjukvårdspersonal.

Korttidsboende

Vid korttidsboende har den enskilde kvar sitt ordinära boende. Att debitera hyra per dygn i korttidsboende innebär dels att den som beviljats korttidsboende får dubbel hyra, dels en klar risk att den enskilde inte har sitt förbehålls­belopp kvar. Därför ska ingen hyra/avgift tas ut för själva boendet.

Dagverksamhet

Dagverksamhet är en viktig insats för att underlätta kvarboende, och fungerar i många fall som en oersättlig avlösning för anhöriga. Avgiften för dagverksamhet ska därför inte överstiga hemtjänst i nivå 3 (637 kr/månad). Ingen avgift ska tas ut för resa till/från dagverksamhet.

Ledsagning och avlösning

Ledsagning och avlösning i hemmet ska vara avgiftsfritt.

Reducering av omsorgs- och matavgift

Vid sjukhusvistelse ska hel reduktion av avgiften ske från första dagen för sjukhusvistelsen. Avgift för mat i särskilt boende med heldygnsomsorg och korttidsboende ska reduceras på samma sätt som vård- och omsorgsavgiften så att den enskilde har kvar sitt förbehållsbelopp, och inte behöva hänvisas att söka försörjningsstöd hos en annan förvaltning. Reduceringen bör avse den del av avgiften som överstiger det belopp som beräknas för i Konsumentverkets hushållsbudget för livsmedelskostnader för äldre personer under en månad (se t.ex. Socialstyrelsens Meddelandeblad december 2004, Jämkning av matavgiften inom äldre- och handikappomsorgen).

Avgifter när insatserna är beslutade enligt LSS

Avgifterna för måltiderna bör inte överstiga vad den enskilde skulle ha betalat om han/ hon själv kunnat tillreda maten. Avgifterna ska därför inte överstiga Konsumentverkets hushållsbudget. I gruppboenden har var och en sin bostad och betalar där för sitt eget hushåll och hyra. Någon ytterligare "förbrukningsvaruavgift" ska inte tas ut. 

Vänsterpartiets förslag till ändringar i budgeten för nämnder och styrelser

Kommunstyrelsen

·     Under året planera medborgarkontor och återinrätta konsumentvägledning        300 Tkr
·     Medel för att starta arbetet med överdäckning av Torsviksdiket                        300 Tkr
·     Medel för att arbeta i Agenda 21:s anda och Fairtrade City                              300 Tkr
·     Sänkning av partianslaget till 2006 års nivå                                                    – 600 Tkr
·     Ingen ny tjänst mark&exploatering                                                               – 600 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           minska kommunstyrelsens resultatbudget med 0,3 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 45,1 Mkr.

Utbildningsnämnden

·     Ytterligare en halv procents uppräkning av pengbeloppen                              3 250 Tkr
·     Ytterligare en procents uppräkning av anslagsfinansierad verksamhet;
särskolan, komvux/SFI, musikskolan, Ledvik, LUM, modersmålsstöd                650 Tkr
·     Kompensation högre lokalkostnader utanför grundskolepengen                      3 400 Tkr
·     Sänkning av musikskoleavgiften                                                                   1 000 Tkr
·     Inget kommunalt vårdnadsbidrag andra halvåret 2009                                 – 1 000 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att tillföra kommunala skol- och förskolenämndens resultatbudget ytterligare               7,3 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 994,7 Mkr.

Äldre- och handikappnämnden

·         Medel för utbildning av omsorgspersonal                                                     1 000 Tkr
·         Mer likvärdig ersättning äldreboenden om Lidingö sjukhem återgår i
kommunal regi                                                                                           6 000 Tkr
·         KBH (kommunalt bostadstillägg för personer med funktionsnedsättning)              1 000 Tkr
·         Sänkta avgifter enligt Vänsterpartiets förslag                                               2 000 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra äldre- och handikappnämndens resultatbudget ytterligare 10 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 701,1 Mkratt           fastställa Vänsterpartiets förslag till ändringar i taxor och avgifter för äldre- och handikappomsorgen enligt bilaga 2

Socialnämnden

·       Sänkt avgift familjerådgivning och utbildning vid adoption                                 100 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra socialnämndens resultatbudget ytterligare 0,1 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 52,8 Mkr.

Kultur- och fritidsnämnden

Kostnadsökningar/intäktsminskningar: ·       Stöd till nattvandrande föräldrar                                                                      100 Tkr
·       Stöd ungdomars egna initiativ, demokratiprojekt                                               400 Tkr
·       Ökning föreningsbidragen                                                                               300 Tkr
·       Hälsoprofilen                                                                                                 300 Tkr
·       Stöd studieförbunden för studier och kulturaktiviteter; Kulturhusguide               300 Tkr
·       Ökade resurser till barn- och ungdomsteatern                                                  300 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra kultur- och fritidsnämndens resultatbudget ytterligare 1,7 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 75,7 Mkr.

Tekniska nämnden

·       Ökade medel för underhåll lekplatser, parkbänkar mm                                     300 Tkr
·       Ökad investeringsram för att förverkliga tillgänglighetsplanen (+ 1 Mkr)  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra tekniska nämndens resultatbudget ytterligare 0,3 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 84,8 Mkr.
att           tekniska nämndens investeringsbudget ökas med 1 Mkr för 2009 för att förverkliga det handikappolitiska programmet (tillgänglighet), till 76,3 Mkr.

Finansiering – Skattesats – En budget i balans

Totalt sett innebär ovan föreslagna insatser ett ökat kommunalskattebidrag till nämnders och styrelsers resultatbudgetar om 19,6 Mkr. Vänsterpartiets förslag innebär en kommunal utdebitering om 19,06 kronor per skattekrona, vilket är 31 öre lägre än stadens utdebitering 2005 och 20 öre högre än 2008.  

Ändringsyrkanden: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar /ändringar mot KS kursiverade/ att           fastställa övergripande mål för Lidingö Stad enligt bilaga 1,
att           i övrigt anta det av Vänsterpartiet upprättade förslaget till budget för år 2009, inklusive taxor och avgifter, och sålunda fastställaen utdebitering om 19,06 kronor per skattekrona.

Bilaga 1 Vänsterpartiets förslag till övergripande mål för Lidingö stad

Skolundervisning

·      Staden ska garantera att det finns väl fungerande, kommunalt drivna, skolor i varje stadsdel.
·      Staden skall vara öppen för och stödja initiativ till olika alternativa pedagogiska modeller och uppmuntra skolor och lärare att dela med sig av sina erfarenheter.

Förskola och skolbarnsomsorg

·      Förskola, fritidshem och fritidsklubb skall tillsammans med föräldrarna bidra till en trygg uppväxtmiljö och främja barnets utveckling till solidaritet, ansvarstagande och mångsidig kulturell förståelse och skapande.

Äldreomsorg

·      Äldre skall kunna bo kvar i egen bostad så länge de önskar och så länge det är möjligt, och erbjudas en kvalitativt bra hemtjänst med såväl service (städning, dagligvaruinköp, matlagning, ärenden m.m.) som personlig omvårdnad.
·      Den äldre ska ha rätt att få hemtjänst i kommunal regi, kunna påverka vilka vårdbiträden som hjälper en och vilka insatser som ska utföras.
·      Det skall finnas särskilda boendeformer i den omfattning och av de olika typer som svarar mot den enskildes önskemål och omvårdnadsbehov.
·      Anhöriga skall garanteras det stöd och den avlösning de behöver.

Handikappomsorg

·      Personer med funktionsnedsättning skall genom individuellt anpassade insatser ges stöd så att de kan leva ett så normalt liv som möjligt.
·      Utemiljö och offentliga lokaler skall anpassas så att de blir lätt tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Individ- och familjeomsorg

·      Var och en skall ha rätt att få det stöd och de insatser man behöver med hänsyn till varje individs resurser. Förebyggande åtgärder skall prioriteras.

Kultur och fritid

·      Staden skall ge förutsättningar för ett varierat utbud av fritids- och kulturliv, genom stöd till kulturaktiviteter, välutrustat bibliotek, barn- och ungdomsteater, fritidsgårdar och genom att erbjuda föreningslivet bra lokaler. Verksamheter för barn, ungdom och äldre skall prioriteras.

Bebyggelse- och byggnadsverksamhet

·      Staden ska genom aktiv markpolitik, planläggning, ägardirektiv till Lidingöhem och kontakter med övriga markägare/byggherrar ge förutsättningar för att ett bostadsbyggande som svarar mot det stora behovet av bostäder i regionen kan genomföras.
·      Staden ska aktivt verka för tillkomsten av fler hyreslägenheter på ön, och motverka ombildning av hyresrätter till bostadsrätter.

Teknisk försörjning

·      Staden skall se till att Lidingöborna i efterfrågad utsträckning och till lägsta möjliga kostnad har tillgång till el och fjärrvärme och att fjärrvärmeproduktionen sker på ett miljömässigt optimalt sätt, vatten av god kvalitet samt att avloppsvattnet omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt.
·      Gatu- och vägnätet skall ha hög trafiksäkerhet. Bullerstörningar ska minimeras. Kollektivtrafik och gång-/cykel­trafikanter ska prioriteras.
·      Sopor och avfall skall omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt. Resurshushållning och återvinning skall prioriteras.

Miljö- och hälsoskydd

·      Staden ska förebygga sjukdom, ohälsa och miljöstörande verksamhet genom rådgivning, tillsyn och myndighetsutövning.
·      All verksamhet inom Lidingö stad skall bedrivas så att en ekologiskt hållbar utveckling tillgodoses.
·      Staden skall inom ramen för det fortsatta arbetet med Agenda 21 stimulera enskilda, föreningar och företag till miljöhänsyn och samverkan för ett kretsloppsanpassat samhälle.

Naturvård

·      Staden skall eftersträva att natur- och kulturlandskapet tillvaratas på ett sätt som beaktar den ekologiska balansen.
·      Staden skall tillgodose invånarnas behov av naturmark och parkområden för friluftsliv och rekreation.

Räddningstjänst

·        Staden ska förebygga brand och begränsa skador på människor och egendom vid brand och olycksfall.
·        Staden ska planera och förbereda skydd för befolkningen under beredskap och krig.

Finansiella mål

·        Resultatet för respektive år ska motsvara 1 procent av bruttoomslutningen det aktuella året.
·        Staden ska förvalta sitt kapital på ett långsiktigt säkert och lönsamt sätt.
·        Staden ska visa återhållsamhet med nya investeringar
·        För åren 2010 och 2011 ska nämnderna tillföras en kompensation som svarar mot faktiska löne- och kostnadsökningar.
Bilaga 2 Ändringsyrkanden avgifter för äldre- och handikappomsorgen att gälla fr.o.m. 1 januari 2009.

Trygghetslarm, hemsändning av mat, tillgång till hälso- och sjukvård

Avgiften för trygghetslarm och/eller hemleverans av "biståndsbedömd mat" ska vara 100 kronor per månad. Tillgång till hälso- och sjukvård ska vara avgiftsfri. Person som bor i särskilt boende och enbart har insatser enligt hälso- och sjukvårds­lagen betalar en avgift om 100 kr per månad. Avgift debiteras ej för tillgång till hälso- och sjukvårdspersonal.

Korttidsboende

Vid korttidsboende har den enskilde kvar sitt ordinära boende. Att debitera hyra per dygn i korttidsboende innebär dels att den som beviljats korttidsboende får dubbel hyra, dels en klar risk att den enskilde inte har sitt förbehålls­belopp kvar. Därför ska ingen hyra/avgift tas ut för själva boendet.

Dagverksamhet

Dagverksamhet är en viktig insats för att underlätta kvarboende, och fungerar i många fall som en oersättlig avlösning för anhöriga. Avgiften för dagverksamhet ska därför inte överstiga hemtjänst i nivå 3 (637 kr/månad). Ingen avgift ska tas ut för resa till/från dagverksamhet.

Ledsagning och avlösning

Ledsagning och avlösning i hemmet ska vara avgiftsfritt.

Reducering av omsorgs- och matavgift

Vid sjukhusvistelse ska hel reduktion av avgiften ske från första dagen för sjukhusvistelsen. Avgift för mat i särskilt boende med heldygnsomsorg och korttidsboende ska reduceras på samma sätt som vård- och omsorgsavgiften så att den enskilde har kvar sitt förbehållsbelopp, och inte behöva hänvisas att söka försörjningsstöd hos en annan förvaltning. Reduceringen bör avse den del av avgiften som överstiger det belopp som beräknas för i Konsumentverkets hushållsbudget för livsmedelskostnader för äldre personer under en månad (se t.ex. Socialstyrelsens Meddelandeblad december 2004, Jämkning av matavgiften inom äldre- och handikappomsorgen).

Avgifter när insatserna är beslutade enligt LSS

Avgifterna för måltiderna bör inte överstiga vad den enskilde skulle ha betalat om han/ hon själv kunnat tillreda maten. Avgifterna ska därför inte överstiga Konsumentverkets hushållsbudget. I gruppboenden har var och en sin bostad och betalar där för sitt eget hushåll och hyra. Någon ytterligare "förbrukningsvaruavgift" ska inte tas ut. 

Socialnämnden

·       Sänkt avgift familjerådgivning och utbildning vid adoption                                 100 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra socialnämndens resultatbudget ytterligare 0,1 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 52,8 Mkr.

Kultur- och fritidsnämnden

Kostnadsökningar/intäktsminskningar: ·       Stöd till nattvandrande föräldrar                                                                      100 Tkr
·       Stöd ungdomars egna initiativ, demokratiprojekt                                               400 Tkr
·       Ökning föreningsbidragen                                                                               300 Tkr
·       Hälsoprofilen                                                                                                 300 Tkr
·       Stöd studieförbunden för studier och kulturaktiviteter; Kulturhusguide               300 Tkr
·       Ökade resurser till barn- och ungdomsteatern                                                  300 Tkr  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra kultur- och fritidsnämndens resultatbudget ytterligare 1,7 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 75,7 Mkr.

Tekniska nämnden

·       Ökade medel för underhåll lekplatser, parkbänkar mm                                     300 Tkr
·       Ökad investeringsram för att förverkliga tillgänglighetsplanen (+ 1 Mkr)  

Ändringsyrkande: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar att           tillföra tekniska nämndens resultatbudget ytterligare 0,3 Mkr innebärande tillskott av kommunalskattemedel med 84,8 Mkr.
att           tekniska nämndens investeringsbudget ökas med 1 Mkr för 2009 för att förverkliga det handikappolitiska programmet (tillgänglighet), till 76,3 Mkr.

Finansiering – Skattesats – En budget i balans

Totalt sett innebär ovan föreslagna insatser ett ökat kommunalskattebidrag till nämnders och styrelsers resultatbudgetar om 19,6 Mkr. Vänsterpartiets förslag innebär en kommunal utdebitering om 19,06 kronor per skattekrona, vilket är 31 öre lägre än stadens utdebitering 2005 och 20 öre högre än 2008.  

Ändringsyrkanden: Vänsterpartiet föreslår att kommunfullmäktige beslutar /ändringar mot KS kursiverade/ att           fastställa övergripande mål för Lidingö Stad enligt bilaga 1,
att           i övrigt anta det av Vänsterpartiet upprättade förslaget till budget för år 2009, inklusive taxor och avgifter, och sålunda fastställaen utdebitering om 19,06 kronor per skattekrona.

Bilaga 1 Vänsterpartiets förslag till övergripande mål för Lidingö stad

Skolundervisning

·      Staden ska garantera att det finns väl fungerande, kommunalt drivna, skolor i varje stadsdel.
·      Staden skall vara öppen för och stödja initiativ till olika alternativa pedagogiska modeller och uppmuntra skolor och lärare att dela med sig av sina erfarenheter.

Förskola och skolbarnsomsorg

·      Förskola, fritidshem och fritidsklubb skall tillsammans med föräldrarna bidra till en trygg uppväxtmiljö och främja barnets utveckling till solidaritet, ansvarstagande och mångsidig kulturell förståelse och skapande.

Äldreomsorg

·      Äldre skall kunna bo kvar i egen bostad så länge de önskar och så länge det är möjligt, och erbjudas en kvalitativt bra hemtjänst med såväl service (städning, dagligvaruinköp, matlagning, ärenden m.m.) som personlig omvårdnad.
·      Den äldre ska ha rätt att få hemtjänst i kommunal regi, kunna påverka vilka vårdbiträden som hjälper en och vilka insatser som ska utföras.
·      Det skall finnas särskilda boendeformer i den omfattning och av de olika typer som svarar mot den enskildes önskemål och omvårdnadsbehov.
·      Anhöriga skall garanteras det stöd och den avlösning de behöver.

Handikappomsorg

·      Personer med funktionsnedsättning skall genom individuellt anpassade insatser ges stöd så att de kan leva ett så normalt liv som möjligt.
·      Utemiljö och offentliga lokaler skall anpassas så att de blir lätt tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Individ- och familjeomsorg

·      Var och en skall ha rätt att få det stöd och de insatser man behöver med hänsyn till varje individs resurser. Förebyggande åtgärder skall prioriteras.

Kultur och fritid

·      Staden skall ge förutsättningar för ett varierat utbud av fritids- och kulturliv, genom stöd till kulturaktiviteter, välutrustat bibliotek, barn- och ungdomsteater, fritidsgårdar och genom att erbjuda föreningslivet bra lokaler. Verksamheter för barn, ungdom och äldre skall prioriteras.

Bebyggelse- och byggnadsverksamhet

·      Staden ska genom aktiv markpolitik, planläggning, ägardirektiv till Lidingöhem och kontakter med övriga markägare/byggherrar ge förutsättningar för att ett bostadsbyggande som svarar mot det stora behovet av bostäder i regionen kan genomföras.
·      Staden ska aktivt verka för tillkomsten av fler hyreslägenheter på ön, och motverka ombildning av hyresrätter till bostadsrätter.

Teknisk försörjning

·      Staden skall se till att Lidingöborna i efterfrågad utsträckning och till lägsta möjliga kostnad har tillgång till el och fjärrvärme och att fjärrvärmeproduktionen sker på ett miljömässigt optimalt sätt, vatten av god kvalitet samt att avloppsvattnet omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt.
·      Gatu- och vägnätet skall ha hög trafiksäkerhet. Bullerstörningar ska minimeras. Kollektivtrafik och gång-/cykel­trafikanter ska prioriteras.
·      Sopor och avfall skall omhändertas på ett miljömässigt riktigt sätt. Resurshushållning och återvinning skall prioriteras.

Miljö- och hälsoskydd

·      Staden ska förebygga sjukdom, ohälsa och miljöstörande verksamhet genom rådgivning, tillsyn och myndighetsutövning.
·      All verksamhet inom Lidingö stad skall bedrivas så att en ekologiskt hållbar utveckling tillgodoses.
·      Staden skall inom ramen för det fortsatta arbetet med Agenda 21 stimulera enskilda, föreningar och företag till miljöhänsyn och samverkan för ett kretsloppsanpassat samhälle.

Naturvård

·      Staden skall eftersträva att natur- och kulturlandskapet tillvaratas på ett sätt som beaktar den ekologiska balansen.
·      Staden skall tillgodose invånarnas behov av naturmark och parkområden för friluftsliv och rekreation.

Räddningstjänst

·        Staden ska förebygga brand och begränsa skador på människor och egendom vid brand och olycksfall.
·        Staden ska planera och förbereda skydd för befolkningen under beredskap och krig.

Finansiella mål

·        Resultatet för respektive år ska motsvara 1 procent av bruttoomslutningen det aktuella året.
·        Staden ska förvalta sitt kapital på ett långsiktigt säkert och lönsamt sätt.
·        Staden ska visa återhållsamhet med nya investeringar
·        För åren 2010 och 2011 ska nämnderna tillföras en kompensation som svarar mot faktiska löne- och kostnadsökningar.
Bilaga 2 Ändringsyrkanden avgifter för äldre- och handikappomsorgen att gälla fr.o.m. 1 januari 2009.

Trygghetslarm, hemsändning av mat, tillgång till hälso- och sjukvård

Avgiften för trygghetslarm och/eller hemleverans av "biståndsbedömd mat" ska vara 100 kronor per månad. Tillgång till hälso- och sjukvård ska vara avgiftsfri. Person som bor i särskilt boende och enbart har insatser enligt hälso- och sjukvårds­lagen betalar en avgift om 100 kr per månad. Avgift debiteras ej för tillgång till hälso- och sjukvårdspersonal.

Korttidsboende

Vid korttidsboende har den enskilde kvar sitt ordinära boende. Att debitera hyra per dygn i korttidsboende innebär dels att den som beviljats korttidsboende får dubbel hyra, dels en klar risk att den enskilde inte har sitt förbehålls­belopp kvar. Därför ska ingen hyra/avgift tas ut för själva boendet.

Dagverksamhet

Dagverksamhet är en viktig insats för att underlätta kvarboende, och fungerar i många fall som en oersättlig avlösning för anhöriga. Avgiften för dagverksamhet ska därför inte överstiga hemtjänst i nivå 3 (637 kr/månad). Ingen avgift ska tas ut för resa till/från dagverksamhet.

Ledsagning och avlösning

Ledsagning och avlösning i hemmet ska vara avgiftsfritt.

Reducering av omsorgs- och matavgift

Vid sjukhusvistelse ska hel reduktion av avgiften ske från första dagen för sjukhusvistelsen. Avgift för mat i särskilt boende med heldygnsomsorg och korttidsboende ska reduceras på samma sätt som vård- och omsorgsavgiften så att den enskilde har kvar sitt förbehållsbelopp, och inte behöva hänvisas att söka försörjningsstöd hos en annan förvaltning. Reduceringen bör avse den del av avgiften som överstiger det belopp som beräknas för i Konsumentverkets hushållsbudget för livsmedelskostnader för äldre personer under en månad (se t.ex. Socialstyrelsens Meddelandeblad december 2004, Jämkning av matavgiften inom äldre- och handikappomsorgen).

Avgifter när insatserna är beslutade enligt LSS

Avgifterna för måltiderna bör inte överstiga vad den enskilde skulle ha betalat om han/ hon själv kunnat tillreda maten. Avgifterna ska därför inte överstiga Konsumentverkets hushållsbudget. I gruppboenden har var och en sin bostad och betalar där för sitt eget hushåll och hyra. Någon ytterligare "förbrukningsvaruavgift" ska inte tas ut. 

 

 

 

 

Kopiera länk