Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen

Vänsterpartiets förslag till yttrande på remiss från landstinget om regional utvecklingsplan för Stockholms län:

Infrastrukturen är av strategisk betydelse för Lidingö, och det är viktigt att det finns en väl fungerande kollektivtrafik för att få ner den för regionen höga andelen resor som sker med bil från och till ön. Lidingöbanans upprustning och en ihopkoppling med stadsspårvägen i Värtan är två strategiskt viktiga delar för att få en attraktiv och tillgänglig kollektivtrafik som kan konkurrera med bilen.

Det är viktigt att kunna enkelt ta sig mellan norra och södra länet över Saltsjön, och detta måste bygga på kollektivtrafiklösningar, inte på ny och kostsam trafikled. Österleden bör därför utgå ur planen. En utveckling av kollektivtrafik på vatten kan vara en del i en lösning, och är positiv ur Lidingös synvinkel.

Det är önskvärt att det finns en infartsparkering vid Ropsten även om den nuvarande ytkrävande lösningen inte är möjlig att behålla.

För att kunna få en fungerande stadsmiljö som blir världsledande med att utveckla de miljövänliga och tillgängliga kollektiva färdmedlena krävs en kraftsamling för att klara såväl finansiering som genomförande. Det är viktigt att regionens aktörer ser infrastruktursatsningarna i den slutligt antagna RUFSen som något som alla gemensamt ska arbeta för att genomföra.