artikel

Motion till kommunfullmäktige i Lidingö 2008-12-15

Om en fullständig utredning av nollplus-alternativet för upprustning av Södra Kungsvägen mellan Skärsätra och Högberga

Bakgrund

I föreliggande trafikutredning från konsultföretaget WSP om Södra Huvudleden, daterad 2008-11-03 omnämns på sidan 22 att citat " I direktiven för trafikutredningen framgår att ett förbättrat nollalternativ som innebär att nuvarande väg byggs om med trafiksäkerhetsförbättrande åtgärder ska beskrivas i utredningen. Detta alternativ är ett så kallat nollplus-alternativ som omfattar åtgärder längs med befintlig väg. Alternativet beskrivs endast i text och konsekvensbeskrivs inte som övriga alternativ.

Förslag

Vi undertecknade partier i Lidingö kommun kräver att WSP:s Trafikutredning om Södra Huvudleden omgående kompletteras med en utredning av ett fullständigt s.k. nollplus-alternativ, det vill säga en upprustning av den nuvarande Södra Kungsvägen mellan Skärsätra och Högberga ur trafiksäkerhets- miljö- och framkomlighetsperspektiv samt planskilda korsningar med Lidingöbanan vid Skärsätra och Högberga. Nollplus-alternativet skall utredas och redovisas med minst samma kvalitet och detaljeringsgrad som övriga utredda vägalternativ inklusive kostnadsredovisning, så att det kan jämföras med övriga alternativ.

 Nollplus-alternativet skall innehålla planskilda korsningar för Södra Kungsvägen under, inte över, Lidingöbanan vid Skärsätra och Högberga genom att utnyttja den befintliga topografin. Vid Högberga utförs den planskilda korsningen lämpligen enligt det förslag som finns redovisat i WSP:s utredning. alternativ 1-4.

 Det är av flera skäl angeläget att denna kompletterande utredning görs skyndsamt. Ett skäl är att ge alla som vill lämna synpunkter på vägutredningen förutsättningar att ta ställning till alla de tolv alternativen. Ett annat är att alla alternativ måste vara belysta när slutlig ställning om vilket alternativ som ska utredas vidare ska tas i kommunfullmäktige under våren 2009. Ytterligare ett skäl för snabb handläggning är att kostnadsbedömningarna för nollplus-alternativet bör göras omgående för att undvika att övriga 11 alternativ ska behöva omräknas.

 Mot bakgrund av ovan hemställer vi att kommunfullmäktige beslutar:

–          att uppdra åt WSP, eller annan kompetent vägkonsult, att utreda ett nollplus-alternativ enligt anvisningarna ovan-          att utredningen skall innehålla förslag till planskilda korsningar under Lidingöbanan vid Skärsätra och Högberga-          att kostnaderna för nollplus-alternativet skall redovisas i tre delar 1) vägförbättringar, 2) planskild korsning i Högberga och 3) planskild korsning i Skärsätra-          att utredningsarbetet igångsättes omgående och bedrivs skyndsamt för att undvika onödiga extra kostnader Innan ett fullständigt nollplus-alternativ enligt beskrivningen ovan är utrett och presenterat är det inte möjligt för vare sig politiker eller allmänhet att på ett seriöst sätt ta ställning i vägfrågan.  Inger Damberg                                Malin Olsson                                    Kent Ivarsson
Lidingöpartiet                                  Socialdemokraterna                          Centerpartiet Jan Fjellander                                  Birgitta Ehlin                                    Carl Arne Schmidt
Miljöpartiet                                      Vänsterpartiet                                  Kristdemokraterna  

Kopiera länk