Pressmeddelande: Lyxtimmar och klimatsmarta tätorter delar i kommunala (v)isioner

LP Publikt nrv2

Under sommaren delar Vänsterpartiet Lidingö ut en folder med några av sina framtidsvisioner för Lidingö och kommunalpolitiken. Visionerna kommer i form av påhittade nyheter från framtiden och skickas även till ledande politiker i kommunen.
– Det här är ett lite mer lättsamt sätt att nå ut med våra tankar om hur politiken kan se ut, vid sidan av den vanliga kommunala budgeten. En av våra visioner för kommunen är total valfrihet på bostadsmarkanden där invånarnas behov och önskemål styr över boendeformerna istället för det befintliga utbudet. En annan är öppen och avgiftsfri kulturskola med större möjligheter att prova på olika sorters kultur, meningen är att alla unga ska hitta något som passar dem vilket i sin tur höjer både studieresultat och hälsa i kommunen, säger Ida Luther Näsholm, Vänsterpartiets ordförande i kommunen.

Foldern delas i dagarna ut i Högsätra och kommer inom kort även att delas ut till hushåll i Käppala.
– Visionerna innehåller också helt nya idéer som lyxtimmar i äldreomsorgen, ett grön-ö-koncept med grön stadsplanering och klimatsmarta tätorter, liksom ett småföretagarcenter som kan hjälpa småföretagen att växa på de störres bekostnad, fortsätter Ida Luther Näsholm. En annan självklar del av framtiden är en prakttisk nolltolerans mot könsdiskriminering och sexism i Lidingös skolor, avslutar hon.