Begränsa smällandet

PRESSMEDDELANDE VÄNSTERPARTIET LIDINGÖ 2011-12-30

Det är dags att Lidingö gör vad andra kommuner redan gjort och skärper de lokala ordningsföreskrifterna för fyrverkerier, menar Vänsterpartiet Lidingö.

Sedan 2001 är försäljning av större smällare till privatpersoner förbjudet i Sverige, fyrverkerier och så kallade marksmällare är dock fortfarande tillåtna och kräver normalt inte heller något särskilt tillstånd vilket leder till att offentligt finansierad polis och sjukvård varje år, i synnerhet kring nyår, måste ta hand om ungdomar och onyktra (eller för den delen även nyktra) vuxna som smäller av sig fingrarna eller förlorar synen med anledning av fyrverkerihantering under helgfirandet. Till detta kommer de sedvanliga problemen med själva smällandet, som ofta pågår konstant från början av december till slutet på januari när lagret av smällare och fyrverkerier tagit slut, och som skrämmer såväl tama som vilda djur. Många människor från krigsdrabbade områden som lider av posttraumatiska stressymptom vittnar också om att de känner stark ångest inför nyårshelgen då smällandet gör symptomen värre.

– Att människor skadas innebär inte bara onödiga tragedier för dem som råkar illa ut utan även fullständigt onödiga kostnader för samhället, menar Ida Luther Näsholm, ordförande för Västerpartiet på Lidingö. Vi har även ett rikt djurliv i kommunen som skadas av återkommande smällande under så lång tid; en del vilda djur blir så skrämda att de gömmer sig utan att våga komma fram och söka föda, många tama djur som hästar och hundar, vilka vi har väldigt många i kommunen, måste drogas nästintill medvetslöshet under hela den tid som smällandet pågår vilket medför medicinska risker.

Fyrverkerier och smällare har under de senaste åren visat sig innehålla mycket större mängder miljöfarliga ämnen än man tidigare trott eller informerat om. Ett av världens mest miljöfarliga ämnen, hexaklorbensen, som bland annat orsakar cancer, hjärnskador och störningar i den mänskliga hormonbalansen, har visat sig vara en vanlig ingrediens i svensksålda fyrverkerier. Även tungmetaller som bly, kvicksilver, krom och kadmium har visat sig vara vanligt förekommande. Pjäserna blir också ofta liggande ute i naturen där restämnen kan frigöras och spridas.
– Att fyrverkerier i sig utgör en oproportionerligt stor skada på människan, djur och miljö är uppenbart, fortsätter Ida Luther Näsholm vidare. Det finns ingen anledning att tillåta fyrverkerier och liknande under andra tillfällen än under nyårs- och valborgsmässoafton mellan klockan 20.00 och 01.00. Skadorna och problemen de orsakar svarar helt enkelt inte mot nöjet. En kommun där vi visar hänsyn och respekt blir trevligare för alla invånare, avslutar hon.