Pressmeddelande: Moderaterna lämnade walk over i bostadsfrågorna

Hyresrättsföreningens arrangemang, Hyresgästens dag, som går av stapeln idag i Larsberg skulle ha innehållit en debatt mellan Ida Luther Näsholm (v) och en representant från den borgerliga majoriteten. Vänsterpartiet fick sent under gårdagen meddelandet om att ingen debatt skulle bli av eftersom moderaterna dragit sig ur och inte skulle dyka upp.
– Det känns jättetråkigt att moderaterna ställde in och inte tog sig tid för utfrågningen, jag har själv flera frågor jag hade velat få svar på från majoriteten. T ex varför man verkar ha noll intresse av att vi unga vuxna som fötts och vuxit upp i kommunen ska kunna bo kvar här när vi flyttar hemifrån om vi vill, och varför man vill minska valfriheten när det gäller boendeform på ön. Vilket ju är vad som sker när antalet allmännyttiga hyresrätter minskar, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö som skulle ha deltagit i debatten.

Det inställda arrangemanget innebar också att väljarna gick miste om ett viktigt tillfälle att ställa stadens politiker mot väggen och bilda sig en uppfattning om skillnaderna mellan de två politiska lägren.
– Jag har själv ingen egen bostad och i nuläget varken råd att köpa en bostadsrätt i kommunen eller tillräckligt lång kötid för att få ett förstahandskontrakt, trots att jag stått i kö så länge man fått.
Häri ligger också den fundamentala skillnaden mellan våra partier; moderaterna hänvisar ofta till marknaden och deras lokala företrädare har flera gånger sagt att Lidingöungdomar inte vill bo kvar i kommunen och att alla i vart fall inte kan bo just här utan får söka sig till andra delar av länet. Men det är ju jättelöjligt! Det är ju vi, de politiska företrädarna i VÅR kommun, som har ansvar för VÅRA invånare och bostadssituationen här. Det går ju inte att lämpa över på andra kommuner. Jag tycker att det är en grundläggande mänsklig rättighet i ett land som Sverige att man ska ha möjlighet att bo kvar i sin hemkommun där man är född och har sin familj och vänner, om man vill.

– Sedan hade det varit intressant att höra vad de tycker om att bygga s k ungdomsbostäder istället för vanliga hyresrätter också. Det kommer på tal ibland och framhålls som en smart lösning för att minska bostadsbristen bland unga, men sanningen är ju att unga inte är en homogen grupp med annorlunda behov än andra hyresgäster utan tvärtom har samma behov som alla andra på bostadsmarknaden och lever olika liv; en del jobbar heltid och har barn, andra är singlar och studerar. Förslag om att ”ungdomar” som grupp skulle kunna buntas ihop i provisoriska bostäder med lägre standard känns därför inte seriöst. Det finns ju redan studentbostäder för dem som studerar om det är vad man är ute efter, och riktiga hyresrätter är ju hur man än ser på bostadsmarknaden mer användbara för samhället och en bättre investering, både ekonomiskt och socialt för framtiden, än provisoriska låtsashus.

Vänsterpartiet tycker att det är märkligt att moderaterna ställer in och väljer att inte närvara vid utfrågningen.
– Moderaterna är det största och mest resursstarka partiet i kommunen. Därför är det väldigt märkligt att man inte prioriterar att närvara vid denna typ av arrangemang. Visserligen känner vi inte till bakgrunden till att de lämnar walk over, men att välja bort väljare i hyresområden känns märkligt. För oss var det självklart att tacka ja, det är synd att detsamma inte gäller för moderaterna, säger Jonas Lundgren, presstalesman för Vänsterpartiet Lidingö.