Med anledning av Vänsterpartiet Lidingös öppna brev till Vänsterpartiets landstingsgrupp den 2/8

Efter korrespondens med Vänsterpartiets landstingsgrupp i Stockholms län har Vänsterpartiet Lidingö kommit fram till att ingen intressekonflikt i sakfrågan om Lidingöbanan råder mellan partiföreningen och landstingsgruppen.

Däremot vänder Vänsterpartiet Lidingö sig fortfarande skarpt mot den raljanta ton som vi uppfattade i Gunilla Roxby Cromvalls artikel på Stockholmsvanstern.se den 30/8.
– Vi tycker det är olyckligt att använda sig av ett språkbruk som misstänkliggör huruvida den överenskommelse som träffats mellan Lidingö stad och Stockholms läns landsting är ett resultat av svågerpolitik, säger Sven-Erik Wånell från Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp.

Vänsterpartiet Lidingö menar också att det är problematiskt att språkbruket i blogginlägget antyder att det skulle vara mindre nödvändigt med kollektivtrafiksatsningar på Lidingö än i andra delar av länet.
– Vi menar att det finns en problematik i att påstå att det är på grund av den borgerliga dominansen som satsningar görs på Lidingöbanans sammanlänkning med Spårväg city. Det är alltid svårt att förhålla sig till den typen av påståenden när man inte tillhör den borgerliga dominansen. Dessutom tror jag att det ibland beror på okunskap om Lidingö och hur kommunen ser ut, säger Jonas Lundgren från Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp.

– Det bor ju drygt 22.000 personer längst Lidingöbanans sträckning och dessa bör ha lika stor rätt till kollektivtrafiksatsningar som andra oavsett vad de röstar på. Det ska vara självklart även i Vänsterpartiets ögon, avslutar Jonas Lundgren.