Pressmeddelande: Vänsterpartiet Lidingö kräver rättvisa och solidariska budgetdirektiv

2011-05-21

När kommunmajoriteten presenterade de budgetdirektiv som man vill ska gälla under hösten fanns en del i övrigt att önska. Vänsterpartiet Lidingö anser att det finns en poäng i att använda skatter istället för avgifter som instrument för att reglera stadens finanser.  2013 initieras det nya skatteutjämningssystemet, då måste Lidingö höja sin kommunalskatt eller skära ner på utgifterna i skolan, äldreomsorgen och stödet till personer med funktionshinder.
–    Avgifterna är lika för alla medan skatten går att reglera efter inkomst. På så sätt får alla hjälpa till efter egen förmåga. Det är solidariskt och det är så vi anser att våra gemensamma angelägenheter så som skola, äldreomsorg och förskola. Vi ser det mer långsiktigt än kommunstyrelsemajoriteten, säger Sven-Erik Wånell, ledamot av Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp.

Vänsterpartiet Lidingö anser också att skolan är ett av stadens viktigaste ansvarsområden och vi vill ha en kvalitativ skola. Vi vill garantera en god kvalitet i skolan och det gör man genom ökade resurser.
–    Vi anser att skolpengen måste räknas upp utifrån de kostnadsökningar som beror på löneavtal, hyresökningar och andra prisökningar. Skolan är kommunens ansvar och vi kan inte göra avkall på det ansvaret. Konkurrens mellan skolor är inte receptet för att öka kvaliteten på skolan och undervisningen. Skolor ska samverka, inte konkurrera, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö.

Vänsterpartiet Lidingö anser också att äldreomsorgen måste prioriteras, inte bara för att säkra kvaliteten för brukarnas skull utan också för personalens skull.
–    Personaltätheten är a och o såväl i skolan som i äldreomsorgen, säger Sven-Erik Wånell.

Dock finns också positiva saker med budgetdirektiven, enligt Vänsterpartiet Lidingö.
– Kommunstyrelsens initiativ att sänka musikskoleavgiften med 200 kronor är välkommet. Vi kan konstatera att det inte är en så stor sänkning som vi hade önskat oss, men ett steg i rätt riktning, och inte minst en kovändning för kommunfullmäktigemajoritetens sida. Vi kan bara konstatera att detta är en vinst för oss som kämpat för sänkta avgifter i åratal och inte minst för Lidingös musikskoleungdomar och deras föräldrar, säger Jonas Lundgren som är ledamot av Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp och presstalesman.