Lidingö stads miljöprogram är tandlöst

Pressmeddelande Vänsterpartiet Lidingö
2011-03-25

Vänsterpartiet Lidingö har nu lämnat sitt remissvar på stadens förslag till miljöprogram. Den bärande kritiken från Vänsterpartiet Lidingö gäller inte att intentionerna skulle vara dåliga, tvärt om, intentionerna är mycket bra, som vi tolkar dem. Problemet är bara att formuleringarna kan anses så vaga att de förpliktigar till intet.
– Vänsterpartiet ser med förvåning på stadens uppenbara beröringsskräck med mätbara mål i miljöpolitiken. Pudelns kärna måste väl ändå vara att man sätter upp tydliga mål och sedan bedömer om man uppnått dem eller inte, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö.

Vänsterpartiet menar att risken finns att samma scenarion upprepar sig som 1997 när staden antog styrdokumentet Agenda21, kompromissviljan var så stor att man kompromissade sig fram till mål som var så luddiga att de inte tydligt gick att utvärdera.
– Jag satt i styrgruppen för Agend21 och är inte nöjd med resultatet såhär 14 år senare. Intentionerna var goda men idag har mycket lite från det dokumentet omsatts i praktiken, säger Sven-Erik Wånell från Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp.

När direktiven för miljöprogrammet fastlades av kommunfullmäktige i september 2009 föreslog oppositionspartierna att staden ska bli klimatneutral.
– Jag begriper ärligt talat inte varför man inte för in den aspekten i detta dokument idag. Vi eftersträvar mätbarhet i miljöprogrammet och en åtgärd som att staden ska försörjas till 100 % på förnyelsebar energi är i högsta grad mätbart, säger Johan Båge, som under valet var miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet Lidingö.

Redan under 1980-talet föreslog vänsterpartiet att spillvärmen från Käppala reningsverket skulle tas tillvara. Dock har något hänt som gör det svårt att idag genomföra vänsterns förslag från 80-talet, majoriteten har nämligen sålt fjärrvärmenätet till Fortum.
– Det är märkligt att majoriteten i kommunfullmäktige vill genomdriva en politik de själva omöjliggjort i och med utförsäljningen av fjärrvärmenätet, frågan som infinner sig i alla fall hos mig är; är man dåligt underrättad om sin egen politik eller förstår man helt enkelt inte konsekvenserna av den?, säger Ida Luther Näsholm.

I förslaget till miljöprogram står också lite kort om hållbart resande, men utan att närmare berätta vad detta hållbara resande innebär. Vänsterpartiet frågar sig om udden är riktad mot bilismen, vilket den med rätta borde, eller hur definitionen av hållbart resande ser ut
– Lidingö stad är en av de kommuner i Sverige där flest väljer att ta bilen. Är det hållbart? För min del vågar jag påstå att den vaga formuleringen i miljöprogrammet kommer sig av att majoriteten inte vill stöta sig med bilägarna, även om det är viktigt att tillägga att det är positivt att allt fler väljer att konvertera sina motorer eller köra på förnyelsebara bränslen, säger Jonas Lundgren från Vänsterpartiet Lidingös kommunpolitiska grupp.

I inledningen till miljöprogrammet står att hållbar utveckling har tre aspekter, social, ekonomisk och miljömässig. Dock saknar vi helt den sociala aspekten i detta miljöprogram, trots att denna är den bärande aspekten i målsättningen att uppnå en god och jämlik hälsa.
– För oss är den sociala aspekten och jämlikhetstanken bakom rätten till en god hälsa avgörande. Därför anser vi att ett kapitel om de sociala aspekterna bör föras in i miljöprogrammet.

Avslutningsvis vill Vänsterpartiet Lidingö trycka på en sak:
– Ett dokument som inte går att följa upp och utvärdera är bara en kostnad för skattebetalarna att ta fram. Vi kan lika gärna slänga detta dokument direkt i papperskorgen om vi har så vaga formuleringar och så dålig mätbarhet i dokumentet att de uppmuntrar till passivitet från kommunens sida, säger Ida Luther Näsholm.

Kontakt: Jonas Lundgren, presstalesman
073 535 7576

Läs hela Vänsterpartiet Lidingös remissvar på Miljöprogram för Lidingö stad 2011-2020:
Startsidan-> Dokument -> Remissvar på Lidingös miljöprogram 2011-2020