Pressmeddelande: Vänsterpartiet och Ung Vänster säger Nej till bergtunneln

Föreslagen gruppbild

Moderaterna och Folkpartiet, dvs den politiska majoriteten i fullmäktige, är överens om att bygga en bergtunnel för ca en halv miljard kronor för att lösa frågan med omdragning av Södra huvudleden. Vi i Vänsterpartiet har hela tiden sagt nej till detta förslag.
– Bergtunneln är onödig och de här skattepengarna kan användas bättre. Den här typen av satsningar på och prioritering av biltrafik är helt fel. Vägen måste förbättras, men främst ur säkerhetssynpunkt för fotgängarna, säger Ida Luther Näsholm, ordförande Vänsterpartiet Lidingö.

Vänsterpartiet Lidingö föreslår istället mindre förändringar i den nuvarande vägsträckningen.
– Vi förordar att man skapar en, ur trafiksäkerhetssynpunkt, bättre situation för fotgängare och boende i framförallt Skärsätra. Vi tycker exempelvis att upphöjda övergångställen och bredare trottoarer vore bra initiativ för att göra det lättare att gå till fots och säkrare för de boende i det berörda området, säger Sven-Erik Wånell, Vänsterpartiet Lidingös representant i kommunstyrelsen. Kör alla 30 km/timmen ökar trafiksäkerheten och bullerstörningarna minskar.

Bergtunnelalternativet är dyrt, bygget kostar nära en halv miljard kronor och investeringen skulle skuldsätta kommunen för många år framåt.
– Det man bör satsa på är inte att underlätta bilismen utan att ge en säkrare situation för kollektivtrafikresenärer, fotgängare och cyklister som aktivt valt att lämna bilen hemma. Vi vill satsa på att underlätta för de människor som tänker på miljön, säger Johan Båge, ämnesexpert i miljöfrågor och tredje kandidat till kommunfullmäktige. När kommunen inte har råd att satsa på andra saker, som t ex våra grund- och gymnasieskolor är det fel med en sådan här jättesatsning på bilisterna.

Även Vänsterpartiets ungdomsklubb är kritisk till kommunens satsning.
– Jag vill inte att Lidingös unga ska få betala priset för att vår kommun inte insåg faran med att satsa på bilismen. Det är oacceptabelt att det går till på det här viset. Jag är glad och stolt över att säga att Ung Vänster Östermalm-Lidingö-Vaxholm tillsammans med Vänsterpartiet Lidingö har stått emot redan från början. När man bläddrar i gamla kommunala dokument kommer man att se att det fanns de som sa nej till jätteinvesteringar i Södra huvudleden redan för trettio år sedan, säger Jonas Lundgren, ordförande Ung Vänster Östermalm-Lidingö-Vaxholm och fjärdenamn på Vänsterpartiet Lidingös kandidatlista till kommunfullmäktige.