Pressuttalande om utförsäljningen av fastigheten Kantarellen i Högsätra

Den 1 juni meddelades att bostadsrättsföreningen i Högsätra nu har skrapat ihop tillräckligt många intressenter för att kunna köpa de 625 hyresrätterna i fastigheten Kantarellen. För det allmännyttiga bostadsbolaget Lidingöhem AB innebär detta att man så gott som halverar sitt hyresrättsbestånd.
– Det är uppenbart att det inte är av praktiska utan ideologiska skäl som majoriteten i Lidingö kommunfullmäktige tycker att det är okej att sälja ut det vi gemensamt äger, säger Ida Luther Näsholm, ordförande för Vänsterpartiet Lidingö.

Vänsterpartiet Lidingö befarar att det finns en risk att de som inte valt att köpa sina bostäder blir hårt ansatta för att tvingas flytta så att den nya ägaren, bostadsrättsföreningen, ska kunna ta ut vinst på att sälja lägenheterna och därmed stärka sin ekonomi.
– Vi vet sedan tidigare att det inte alltid är en angenäm upplevelse att vara hyresgäst hos en bostadsrättsförening, säger Ida Luther Näsholm.

Även från ungdomars vy är detta en underlig åtgärd.
– Det borde vara en självklarhet för kommunledningen att det ska finnas allmännyttiga bostäder som är undantagna från skenande marknadshyror. Det är det därför att ungdomar är beroende av att det finns bostäder som är billiga att hyra eftersom denna grupp inte har någon speciellt stark ekonomi, säger Jonas Lundgren, ordförande för Ung Vänster Östermalm-Lidingö-Vaxholm.

Vänsterpartiet Lidingö verkar för en stärkt allmännytta. Det gör vi inte av ideologiska skäl utan praktiska. Vi är helt övertygade om att det finns ett intresse av att vi i kommunen har en bostadsmarknad som är varierad. Det är skillnad på allmännyttiga och bostadsbolagsägda hyresrätter. Marknadshyrorna slår inte på samma sätt mot allmännyttiga bostäder. Och viktigast av allt, de allmännyttiga hyresrätterna är våra tillsammans. Vi som bor i denhär kommunen äger Lidingöhem AB och därmed dess bostäder. Uppenbarligen finns en vilja att Lidingöhem ska ta fram stora slaktkniven och bokstavligt talat kapa sig självt bit för bit.

Mer information:

Jonas Lundgren: 073 535 75876