Sveket mot de bostadssökande

Sven_Erik_Wanell3

Debattartikel till Lidingö Tidning

Det råder en skriande brist på hyreslägenheter i Stockholmsregionen, och i Lidingö är läget riktigt bekymmersamt. ”När människor i olika åldrar och med olika inkomst, ursprung och intressen kan finna sitt boende i samma område skapas förutsättningar för fler att trivas och må bra.” Orden är från översiktsplan för Lidingö som nu varit ute på remiss. Så sant! En förutsättning är då att det finns tillräckligt många bostäder där inte prislappen sätter ett oöverstigligt hinder för ungdomar och de som inte är höginkomsttagare.

Hyresrätten är en oöverträffad boendeform – den ger trygghet och flexibilitet, och möjliggör för alla att få en bostad. Den hyresvärd som tar det största bostadssociala ansvaret i Lidingö är stadens eget bostadsföretag, Lidingöhem. För att klara det ansvaret behöver Lidingöhem fler bostäder, och att de privata värdarna tar samma ansvar. Att Lidingöhem kan få fler lägenheter har staden rådighet över, de privata fastighetsägarna har staden ingen rådighet över.

Att mot denna bakgrund sälja ut Lidingöhems lägenheter till bostadsrätter kan förefalla som en absurd tanke. Billiga hyreslägenheter förvandlas till dyra bostadsrätter. Senaste exemplet på att ideologi får gå före verklighetsförankring hos stadens politiska majoritet är 30 lägenheter i en äldre fastighet på Svalvägen. Trettio små lägenheter, väl lämpade t.ex. för det första boendet för många ungdomar. Nu är ett ärende på väg till kommunfullmäktige om försäljning, bara Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Lidingöpartiet protesterar.

I valet lovade folkpartiet att säljer Lidingöhem lägenheter ska det kompenseras med förvärv eller nybyggnation. Nu har folkpartiet chansen, för just 30 mindre hyreslägenheter ska byggas på kommunägd mark i Brevik. Men i stället för att upplåta marken till Lidingöhem väljer stadens styrande majoritet att låta marken gå ut på en tävling bland privata aktörer. Ett svek mot Lidingös bostadssökande!

Sven Erik Wånell, ersättare (V) i kommunstyrelsen