Lidingövänstern står upp för kvinnojouren

Det finns en poäng med att en kvinnojour drivs i privat regi och av frivilliga krafter. istället för att vara en kommunal verksamhet. En anledning är att de kvinnor som vänder sig till en kvinnojour ofta har ett specifikt skyddsbehov där möjligheten att få slippa journalföras hos socialtjänsten är en viktig del av det nödvändiga skyddet, antingen för att hindra att en tredje part får reda på var kvinnan finns och hur deras situation ser ut, eller för att göra det möjligt för de kvinnor som av någon anledning inte vill uppsöka socialtjänsten att ändå kunna få någon form av skydd och hjälp

Det är ur säkerhetssynpunkt för de kvinnor som vänder sig till en kvinnojour. Dessa kvinnor har nämligen ett specifikt skyddsbehov.
I Lidingö har kvinnojouren under tre år drivits av Röda Korset. Det har varit en verksamhet som gjort skillnad för människor. För kvinnor och kanske framförallt för barn. Den frivilliginsatts som gjorts av Röda Korset och dess medlemmar är beundransvärd.
Finansieringen av kvinnojourens verksamhet har kommit från kommunalt håll. Men inte med kommunens pengar. Det bidrag som kommunen anslagit till kvinnojouren har varit ett bidrag som kommunen i sin tur erhållit för verksamheten från Stockholms Läns Landsting. Nu lägger Röda Korset ner verksamheten. Man säger att man, för att kunna bedriva verksamheten på ett bra sätt är i behov av en person anställd på deltid och man är i behov av en egen lokal. Från Vänsterpartiet Lidingös sida tycker vi att dessa saker är fullt rimliga om vi ser till vad vi får ut av den verksamhet som Röda Korsets kvinnojour bedriver.

Våld mot kvinnor i nära relationer är ett samhällsproblem som finns överallt, även i vår närhet. Och det är ett problem som måste bekämpas överallt, även i vår närhet och av oss. Därför anslog Vänsterpartiet Lidingö i sitt förslag till budget en summa på 100 tusen kronor till frivilligorganisationer. Detta låg under socialnämnden i vårt budgetförslag för att tydligt markera vilket typ av frivilligarbete vi vill att dessa pengar ska gå till. 100 tusen kronor är långt ifrån att finansiera det som Röda Korset behöver för att kunna bedriva sin verksamhet. Men det är i alla fall något. I den budget som antogs av majoriteten i fullmäktigt, framlags av Kristdemokraterna, Moderaterna och Folkpartiet fanns något bidrag till kvinnojouren i Lidingö över huvudtaget inte med.

Vi menar att det som Röda Korset behöver för att bedriva sin verksamhet är fullt legitimt. En kvinnojour i Lidingö är nödvändig, precis som i alla andra kommuner i Sverige.

/Ida Luther Näsholm
Jonas Lundgren