Satsa på kollektivtrafiken och en tydlig miljöprofil!

Lidingövänstern vill ta ansvar för miljön och slå ett slag för kollektivtrafiken

Lidingö stad yttrar sig om regionplan för Stockholmsregionen (RUFS 2010) och trafikplan för landet för perioden 2010-2021.

Vid kommunstyrelsen den 2 november föreslog Vänsterpartiet en tydlig miljöprofil i stadens yttrande. Under den närmaste tioårsperioden måste vi våga prioritera kollektivtrafiken. Stockholmsregionen ska bli världens ledande kollektivtrafikregion – endats så kan vi klara målen om en miljömässifgt, socialt och ekonomiskt hållbar utveckling. Därför föreslår Vänsterpartiet att majoritetens skrivningar om Österled och vägutbyggnader i Lidingö i de båda yttrandena ersätts med:

För att klara målen att bli en region med god livsmiljö och en resurseffektiv region måste regionen bli världens ledande kollektivtrafik­region. Regionen måste våga prioritera investeringarna i kollektivtrafik före investeringar i nya trafik­leder.

Förslaget till nationell plan för transportsystemet 2010-2021 visar med all önsk­värd tydlighet att det krävs många olika åtgärder för att styra över transporter till mindre miljöpåverkande trafikslag. Strategin för effektivare energianvändning och transporter (EET-strategin) är dock inte tillräcklig. Bränsleskatterna behöver höjas mer och kollektivtrafiken bli billigare, helst kostnadsfri. Järnvägarna måste bli mer konkurrenskraftiga om godstransporterna jämfört med lastbil som idag dominerar och enligt planen förväntas öka mest. Målet måste vara att personbils­resandet blir kvar på högst dagens nivå, inte ökar med 12 procent så som planen förutsätter. Kollektivtrafikandelen måste öka, planens marginella ökning från 26 till 27 procent är helt otillräcklig. Det är viktigt såväl av miljö- som jämställdhets­skäl.

Lidingö stad kommer för sin del att arbeta utifrån dessa utgångspunkter, och satsar exempelvis på en förbättrad spårvägstrafik, och skrotar planer på att bygga ny trafikled på ön. Staden anser också att det för närvarande inte finns ekono­miskt utrymme att bygga förbifart Stockolm eller en östlig förbindelse/Ös­ter­led. Tillgängligt ekonomiskt utrymme för Stockholmsregionen måste användas för en kraftfull satsning på kollektivtrafiken.

Bryt segregationen

Regionplanen glider över segregationen i länet alldeles för lätt. Därför föreslår Vänsterpartiet ett nytt stycke i yttrandet om RUFS 2010:

En stor och svår utmaning för regionen är att bryta den ökande segregationen och ändra den till sin motsats, en integrerad och jämlik region. Det räcker inte med att bara skapa mötesplatser så som RUFS föreslår – även om det också är viktigt. Det är nödvändigt att angripa de grund­läggande orsakerna. Segregation skapas av ekonomisk ojämlikhet. Rätten till arbete för alla måste bli ett grundläggande mål för en ledande tillväxtregion. Tillgången till allmännyttigt ägda hyresrätter i hela regionen är en annan förut­sättning för att bryta segregationen.

Lidingö kommer för sin del att ta sitt ansvar, stoppa all utförsäljning av det egna allmännyttiga fastighetsbeståndet och tvärtom utveckla det, för att möjliggöra för alla oavsett ekonomi att flytta till Lidingö. I stadens översiktsplan som nu ska gå ut på samråd redovisas ett A-alternativ som kan ge förutsätt­ningar att ändra en många decennier lång för regionen negativ utveckling där Lidingöbornas genomsnittsinkomst ökat mer än länet i stort.