STÖDUTTALANDE FÖR TRANSPORTARBETAREFÖRBUNDET

Vänsterpartiet Lidingö uttalar sig till förmån för Transportarbetarförbundet i fråga om kommunens agerande i fråga om upphandling av sophämtning.

Idag, måndagen den 19 oktober, kl 17.30 protesterar Transportarbetareförbundet utanför Lidingö stadshus med anledning av kommunens beslut att handla upp tjänster av ett sophämtningsföretag som inte kan garantera att man kommer att betala ut avtalsenliga löner till sina anställda.

–         På grund av kommunens klumpighet och naivitet i upphandlingen och att man inte undersökt företagets bakgrund och seriositet står vi nu inför risken att få en facklig konflikt, kanske med stridsåtgärder som följd där sophämtningen uteblir, säger Ida Luther Näsholm, ordförande Vänsterpartiet Lidingö. Jag har full förståelse för att Transport är förbannade och tvingas ta till stridsåtgärder för att motverka lönedumpning bland sina medlemmar, och vill ge Transport mitt fulla stöd för aktionen ikväll.
   Alltmer av den kommunala servicen upphandlas genom lagen om offentlig upphandling, och lagen anger också tydligt vilka krav som får ställas på de företag som erbjuder sina tjänster, vad gäller inbetalning av skatter och avgifter eller annan skötsel av verksamheten.
–          Det kan tyckas som en småsak att det ibland brister i upphandlingarna, men jag ser oerhört allvarligt på att kommunen, som genom lagen om offentlig upphandling, är tvungen att anta det lägsta budet om inga andra specifika krav ställs på leverantören, understödjer oseriösa företag och lönedumpning. Kommunen ska naturligtvis i sin upphandling både ta etiska hänsyn och utföra upphandlingar av kommunala tjänster på ett ansvarsfullt sätt, så har inte skett här och vi är mycket kritiska till kommunens agerande. Detta är oseriöst, säger Ida Luther Näsholm.

Vänsterpartiet Lidingö menar att det måste vara ett grundläggande krav att de företag som anlitas av kommunen följer lagen och betalar ut avtalsenliga löner, samt att företagen klarar en prövning inte bara då tjänsten handlas upp utan även löpande under hela den tid kommunen köper tjänsten.
–         Nu får man intrycket av att staden saknar rutiner för att handla upp tjänster på ett seriöst sätt. Det kan ju inte vara meningen att våra skattepengar ska gå till att understödja olaglig verksamhet. Om det här är konsekvenserna av lagen om offentlig upphandling så kan man bara konstatera att det är en dålig lag, men det går ju att avhjälpa problemen genom att lägga in andra krav på företagen inför en upphandling än att priset ska vara så lågt som möjligt. Att de människor som utför en viktig kommunal service får avtalsenliga löner för det arbete de utför måste alltid gå före kommunens vinstmaximering.