Ett Lidingö där alla har råd att bo – utveckla Lidingöhem!

Vänsterpartiet Lidingö har länge tryckt på för att skriva om ägardirektiven för Lidingöhem. Nu har detta resulterat i ytterligare en motion till fullmäktige av Birgitta Ehling (v).

Motion Vänsterpartiet

Det är dags att återigen väcka frågan om utvecklingen av Lidingöhem. Lidingöhem behöver nya ägardirektiv. I de kristider vi nu befinner oss, visas tydligt hur fel det kan bli när man inte värnar om att allmännyttan har fler hyresrätter till rumliga hyror: unga måste flytta från ön såväl som andra kategorier av medborgare; låginkomsttagare, ensamstående föräldrar, alla som har svårt att förvärva bostadsrätter eller bo i de nyproducerade privat hyresrätterna med orimligt höga hyror som i Larsberg, Bodal och de som kommer att byggas i AGAområdet. Vår vilja är att Stadens invånares allmännyttiga företag skall utvecklas genom att förvärva och bygga – inte avveckla genom omvandling till bostadsrätter eller, som nu, befinna sig i total stiltje! Lidingöhem har resurser för att förvärva fler hyresfastigheter! Lidingöhem bör också ges möjlighet att bygga nya bostäder på kommunal mark.

Därför föreslår Vänsterpartiet att:

• Lidingöhem får ägardirektiv för att förvärva fler fastigheter för hyresrätter till rimliga hyror samt att, där markanvisning kan ges, bygga nya bostäder.