Ge musikskolan en fast lokal

Debattartikel av Jonas Lundgren (v) publicerad i Mitt i Lidingö.

I Lidingö har vi länge haft en situation där vi har haft många barn och ungdomar i musik och kulturskolan. Detta är bra, det är viktigt att ungdomar erbjuds vettiga fritidsalternativ. Ungdomsgårdarna, Sagateatern, Musikskolan och dansgrupper är forum där ungdomar kan komma och utvecklas inom sina specifika intresseområden. Vänsterpartiet Lidingö har länge profilerat sig som ett kommunpolitiskt alternativ där musikskolefrågan står högt på dagordningen. Det är ingen slump att vi tycker att det är viktigt. Vi anser att ungdomars vardag och fritid är frågor som inte kan få stryka på foten för andra frågor. Lidingö måste alltid prioritera sina ungdomar. Att vara barn eller ungdom på Lidingö ska vara något man kan se tillbaka på med glädje och stolthet. Ungdomsverksamheten ska vara konstruktiv och utvecklande för de som deltar i den.

Vi har kommit en lång bit på väg i Lidingö. Men det kan bli bättre. Lidingö kommun har extremt höga avgifter i musikskolan. Oskäligt höga är ett uttryck som inte känns helt främmande när vi talar om dessa avgifter. Vi har kompetent personal inom musikskolan, eldsjälar i vilka vi har enorma resurser. Men dessa tas inte tillvara fullt ut. Musikskolan på Lidingö är ett undantag, i negativ bemärkelse. I de flesta kommuner i landet har den kommunala musikskolan egna lokaler för sin verksamhet. Så är inte fallet i Lidingö. Här får undervisningen ske i klassrum och korridorer i de kommunala skolorna. Detta gör att vi inte får ut mesta möjliga undervisning från musikskolan och musikskolelärarnas jobb saknar en bas att utgå ifrån. Detta är resursslöseri.

I en tid då man kan räkna med att den ekonomiska svångremmen måste dras åt ytterligare, även här i Lidingö, så finns det stor risk att något av det som löper störst risk att få styrka på foten är musikskolan. I en sådan tid kan det tyckas vara konstigt att lyfta kravet på att musikskolan ska ha en egen lokal. Men så behöver det inte nödvändigtvis vara. Snarare tvärt om, när vi måste dra åt svångremmen måste vi effektivisera, så heter det ju allt som oftast. Och vad vore mer effektivt för musikskolans verksamhet än om den förlades till en fast lokal?