Vänstern kräver: Höjd kvalitet på skolmaten i Lidingös skolor!

För några dagar sedan blev Vänsterpartiet Lidingö kontaktade av ett föräldraupprop mot den låga kvaliteten på skolmaten i Lidingö. Detta är en fråga vi inser att vi inte prioriterat under de senaste åren. Detta är en felbedömning av Vänsterpartiet Lidingö. Därför har vi nu antagit följande uttalande:

Som lokalpolitisk fråga sett är skolmaten alltför nedprioriterad och bör uppvärderas av samtliga politiska partier. Problemet med den låga kvaliteten på skolmaten är en politisk fråga och bör behandlas av politiska församlingar. Så är inte fallet idag. Antalet motioner i fullmäktige angående konstruktiva förslag för att höja kvaliteten på skolmaten är försvinnande litet. Detta är något som alla partier i fullmäktige bör ta på sitt ansvar.

Skolmåltiden är något som vi tar som en självklarhet i Lidingö. Något vi däremot inte tar som en självklarhet är kvalitet på densamma. I Lidingö har alla grundskolor gratis skolmat finansierad via skattesedeln. Vi i Vänsterpartiet tycker att skolmåltiden är ett viktigt mål som inte bör reduceras till bukfylla.
   Elever bör alltid serveras en god och näringsriktig måltid i skolan. Det största problemet i dagsläget är att få skolor har lokala kök. Systemet med centralkök gör bland annat att skolor som får sin mat från sådana inte har möjlighet att göra mycket annat än att värma upp maten. Precis som arbetsmiljön i skolan bör uppvärderas för att ge eleverna möjlighet att höja prestationerna i skolan så bör också skolmatsfrågan uppvärderas.

Vi i Vänsterpartiet anser att skolan är en av samhällets grundläggande element och att elever därmed bör behandlas med respekt. Kvaliteten på skolmaten i Lidingö är en sådan sak som ingen annan arbetsplats skulle acceptera. Det bör alltså heller inte vara ett alternativ att servera denna mat till våra barn. Samma sak gäller för kommunens äldre som har mat från hemtjänsten och heller inte får den matkvalitet som vore önskvärt.

Jonas Lundgren
Talesperson i Kultur – och ungdomsfrågor
Vänsterpartiet Lidingö

Vill du veta mer om Vänsterpartiet Lidingös ställningstaganden i skolmatsfågan? Kontakta gärna vår talesperosn i Kultur- och ungdomsfrågor, Jonas Lundgren på [email protected]