Rapport från Vänsterpartiet Storstockholms årskonferens den 7-8 mars 2009

Rapport från årskonferensen och Vänsterpartiet Lidingös aktivitet under densamma.

09-03-07

Vänsterpartiet Lidingö fanns under helgen representerat på Vänsterpartiet Storstockholms årskonferens för att delta i, för distriktet angelägna frågor. Från Vänsterpartiet Lidingö närvarade Mona Trumstedt och Jonas Lundgren (09-03-07). Från Lidingös partiförening närvarade också Ida Luther Näsholm från Vänsterpartiet Lidingö, men här som ledamot av Distriktsstyrelsen. Under konferensen togs en rad beslut som kommer att ha betydelse för Vänsterpartiet Storstockholms framtida verksamhet. Marianne Eriksson avtackades som ordförande för lång och trogen tjänst och i hennes ställe valdes distriktsstyrelseledamoten John Hörnkvist till ordförande för partidistriktet. Till distriktsstyrelsen fick också Ida Luther Näsholm förnyat förtroende. Från partiföreningen uttalade sig också Jonas Lundgren i frågan om Uttalanden under första dagen.

09-03-08

Denna dag närvarade Jonas Lundgren och Birgitta Ehlin som ombud för Vänsterpartiet Lidingö och även denna dag närvarade Ida Luther Näsholm från nyvalda distriktsstyrelsen. Jonas Lundgren deltog också under dagen i förhandlingarna genom att lyfta ändringsyrkanden på två motioner i verksamhetsplanen varav ett bifölls av årskonferensen. En ordningsfråga om talartidsbegränsning i debatten lyfte också av Jonas Lundgren och Birgitta Ehlin under behandlingen av Allmänna motioner. Ordningsyrkandet biträddes av presidiet och bifölls av årskonferensen. Vänsterpartiet Lidingös delegater hänvisade till att samtliga delegater skulle hinna i tid till demonstrationen "Det räcker nu" på Södermalms torg klockan 16:00.

Efter årskonferensens avslutande gick delegaterna i 8-marståget.