Angående Lidingöhem

En debattartikel om det kommunala bostadsbolaget Lidingöhem, skriven av Ung Vänster Östermalm-Lidingö-Vaxholm och Vänsterpartiet Lidingö.

Lidingö stads allmännyttiga bostadsbolag Lidingöhem, som tillhandahåller hyresrätter, krymper allt mer. Allmännyttan säljs ut och hyresrätter med rimlig hyra blir allt svårare att få tag på. Hyresrätten – den bostadsform som utgår ifrån verkligheten och innebär en möjlighet för alla dem som av olika skäl inte kan ta ett lån för att köpa en bostadsrätt, görs otillgänglig där den kanske allra bäst behövs.

Det är extremt svårt för unga människor att få en bostad idag. Detta gäller även många av Lidingös unga. Detta beror främst på att det finns för få bostäder och att de bostäder som finns att tillgå i stor utsträckning är bostadsrätter samt att unga människor generellt har svårt att få ett banklån. Ofta krävs att någon, vanligtvis föräldrarna, går i borgen för den unga låntagaren. Det är dessutom långt ifrån säkert att en ung, studerande eller deltidsarbetande person kan betala tillbaka, eller har möjlighet att stanna kvar på hemorten efter t ex studierna. Lösningen på detta problem kan inte vara att minska allmännyttan utan tvärtom erbjuder hyresrätten här en lösning på bostadsbristen bland unga.

Lidingöhem har under de senaste tio åren sålt ut en stor del av sitt bostadsbestånd och det som återstår idag är i huvudsak hyresrätterna i Högsätra. Om vi ponerar att Paul Lindquist och den borgerliga majoriteten skulle genomdriva sin utförsäljningsmani till fullo och att även dessa bostäder skulle omvandlas till bostadsrätter skulle det innebära ett hårt slag för de som idag bor i kommunens allmännytta. Visserligen garanteras de boende som nu bor där att få bo kvar, men med sina grannar som hyresvärd. En grogrund för otrivsamhet och dåliga relationer. En prislapp på 1½ miljon – många av de som idag har råd att hyra en lägenhet hos Lidingöhem kommer då inte ha råd med sin bostad i framtiden. Detta innebär att nästan alla som behöver en bostad på ön drabbas. Vart ska dessa individer ta vägen? Omkostnaderna för en sådan ommöblering av kommunens invånare skulle komma att kosta kommunen betydligt mer än det smakar, i allt möjligen utom ideologiskt hänseende.

Från och till diskuteras ytterligare utförsäljning av Lidingöhem. Detta är i nuläget på grund av den ekonomiska krisen inget alternativ utan istället finns här möjligheter för Lidingöhem att köpa in nya fastigheter för att därigenom öka andelen hyresrätter. Dessa hyresrätter skulle kunna bidra till att unga stannar kvar på Lidingö i större utsträckning än idag då man faktiskt har en reell möjlighet att få en lägenhet i sin hemkommun.

Vi kräver fler hyresrätter i kommunal regi och fler lägenheter för ungdomar! Vi kräver att Lidingö Stad och Lidingöhem utnyttjar det ekonomiska läget med allt lägre priser på fastigheter till att utöka sitt fastighetsbestånd och bidra till att fler unga kan få en egen bostad! Kapital finns i och med utförsäljningar av de fastigheter som Lidingöhem tidigare ägt. Frågan är om viljan finns hos den politiska majoriteten.

/Vänsterpartiet Lidingö
Ung Vänster Östermalm-Lidingö-Vaxholm