artikel

EU, allmännyttan och hyrorna

Vänsterpartiets förslag på stadens remissvar på betänkande från Finansdepartementet om allmännyttan och hyressättningen:

 Utredningens direktiv har varit att se över villkoren för de allmännyttiga bostads­företagen. Utredningens andra direktiv har varit att ta hänsyn till EG-rätten. Denna del av direktivet har enligt Lidingö stads bedömning lett utredningen in på helt fel spår. Följande utgångspunkter ser Lidingö stad som viktiga för att utveckla de allmän­nyttiga bostadsföretagen

·        Hyresrätten är en omistlig del av bostadsutbudet, och det råder idag en stor brist på hyreslägenheter i vår region. Det finns därför starka motiv att underlätta för kommunerna att genom sina allmännyttiga bostadsföretag bygga fler hyresrätter, t.ex. genom att kommunen kan gå i borgen för lån.

·        Det allmännyttiga ägandet ger den mest långsiktiga och för hyresgästerna mest trygga boendeformen. Den möjliggör ett långt gående inflytande för hyresgästerna över såväl sin egen lägenhet som tillsammans med sina grannar hela fastigheten/bostadsområdet. Lagstiftningen bör främja det långsiktiga ägandet och förhindra tillfälliga politiska majoriteter att i kortsiktigt vinstsyfte försälja allmännyttigt ägda fastigheter.

·        Det allmännyttiga ägandet har sin fokus på god fastighetsförvaltning och sätter hyresgästerna, inte vinsten, i centrum. Det allmännyttiga ägandet ska vara självkostnadsstyrt. Begreppet självkostnad har varit oklart, och behö­ver bl.a. definieras till att ägaren/kommunen inte ska kunna ta ut vinst.

·        Allmännyttigt ägda fastigheter ska ha den hyresledande rollen i sin ort, privata fastighetsägare ska inte kunna ta ut en högre hyra än för jämförbara fastigheter i det allmännyttiga fastighetsbeståndet.

·        Det allmännyttiga ägandet är en av kommunernas viktigaste bostadssociala verktyg. Det bör bl.a. användas för att se till att hyrorna hålls låga även i attraktiva områden i storstadsregionerna, för att minska den sociala segregation som är ett av storstades största problem. Vidare är det angeläget att kommunerna kan vara en aktiv ägare som både bygger nytt och förvärvar äldre bostäder. Detta är en förutsättning för att även ekonomiskt svaga grupper ska kunna få en god bostad i en överhettad bostadsmarknad som Storstockholms.

 Utredningen gör långt gående egna tolkningar av EG-rätten, exempelvis avseende "dominerande ställning". Utredningens analys av effekterna för hyresgästerna av utredningens förslag är kort och undermålig. Förslagen skulle innebära högre hyror och en risk att de allmännyttiga bostadsföretagen utvecklas mot "social housing", trots att det strider mot utredningsdirektiven. Inget av utredningens båda förslag bör ligga till grund för kommande lagstiftning.

 

Kopiera länk